Oslo Kammerkor februar 02 2019-6.2

Ensom utålmodighet

KOMMENTAR: Det er fler enn noen få, store internasjonale plateselskaper som fortsatt tror på Spotify, inkludert gratis-modellen. Protestaksjonen er stort sett særnorsk, skriver Tellef Øgrim

Kalender

Oslo Operafestival OPERAKONSERT

17/09/2021 Kl. 19:00

Oslo

Oslo Operafestival OPERAPERLER

17/09/2021 Kl. 21:00

Oslo

Oslo Operafestival – Lørdagsopera

18/09/2021 Kl. 15:30

Oslo

Aftenpostens Joacim Lund tror at de internasjonale plateselskapene er engasjert i Spotify for å høste storgevinst når selskapet blir solgt til Apple eller andre, men å tilskrive denne muligheten hele ansvaret for at musikkgigantene er mer er mer tålmodige enn noen få norske Spotify-protestanter, er en forenkling.
Platebransjen er under hardt press, ikke minst fra uautorisert Internett-distribusjon. Spotify er en av flere mulige løsninger, og det er langt fra bare fire internasjonale selskaper som fortsatt tror at bidraget fra Spotify kommer til å bli betydelig. Noen mener at streaming-tjenesten allerede yter et betydelig bidrag.
Bildet Lund tegner gir inntrykk av at noen få, store spekulanter står mot de små og uavhengige. Men bildet er høyst ufullstendig. Som Ballade.no kunne dokumentere forleden, er Merlin Networks, som har over 11 000 uavhengige plateselskaper som medlemmer, minst like tålmodig som Universal, Warner, EMI og Sony BMG.
I virkeligheten er det vanskelig å finne de norske selskapenes kampfeller i utlandet, bortsett fra noen dystopiske bloggere. Et unntak er signalene om at de store selskapene visstnok prøver å hindre Spotify i å åpne for gratis-bruk når tjenesten etter planen lanseres i USA.
[link id=66079 title=»Merlin-sjef Charles Caldas»] kaller Spotifys bidrag for betydelig, sier at selskapet er modent og at de forskjellige variantene brukerne tilbys ikke kan analyseres isolert. Han har ingen planer om å anbefale sine medlemmer å trekke musikk fra Spotify.
STIM (svenske TONO) melder at utbetalingene fra Spotify er åtte-doblet på et år og uttaler i en e-post til Ballade at “vi är nöjda med att det är en legal streamingtjänst som ökar i omfattning och därmed ökar utbetalningen till Stims rättighetshavare.”
Til tross for at også Merlin eier en liten prosentandel i Spotify må bildet “små uavhengige vs. store selskaper” med andre ord modifiseres betydelig.
Tellef Øgrim er redaktør for Ballade.no

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Stillinger

Kirkemusiker

Tromsø kirkelige fellesråd

Markedsansvarlig

Kirkelig Kulturverksted AS

Prosjektleder

Norsk ressurssenter for klassisk musikk

Redaktør

Periskop

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev