Arkiv
Aktuelt
Hun er sjef for sin første Bylarmfestival
Mye av det samme som før, men alltid for de unge. Slik vil ny daglig leder i Bylarm at bransjetreffet fortsetter videre. Fra i dag samles kulturbransjefolk og publikum seg om ny musikk i Oslo.
Bruk av musikk i spill: En komplisert og uavklart problemstilling
Musikk er et svært viktig element i spill. Hvor sentral musikken er varierer, men den spiller ofte en avgjørende rolle for spillopplevelsen.
Inventing noe anna – stemmer i eksperiment
På eksperimenteringstreff med VoxLab hører jeg nye verk, ser Norges plass i den internasjonale scenen, og tenker på framtida for ny vokalmusikk, skriver Karoline Ruderaas Jerve.
Priscilla vil inn i teknikeryrket: Lærlinger i sving på musikkbransjefestival
Priscilla følger drømmen om en jobb i underholdningsbransjen, og skal i dag på sitt første betalte oppdrag.
Kulturministeren varsler kutt: – I 2023 blir det en seier å ikke bli kuttet
Anette Trettebergstuen (Ap) varsler stopp i statens pengebruk til kultur.
Les fra boka om «Patashnik» her: Biosphere mellom to permer
Geir Jenssen forandret norsk musikk for alltid med sin legendariske ambientplate «Patashnik». Her er eksklusivt utdrag fra den nye boka om plata, skrevet av kulturjournalist Bernt Erik Pedersen.
Fantastisk musikk på egne premisser: Inn i høstmørket med Karin Park og Biosphere
Karin Park tar sangene sine tilbake, og Geir Jenssen får den plassen han fortjener: Mellom to permer.
Fay Wildhagen, Big Daddy Karsten og flere artister til ekstra Pridemarkering i Oslo
Norges første åpne homofile rapper, musikkskaper og homoinspirator Fay Wildhagen og duoen Nils Bech/OMVR – alle spiller på Kontraskjæret når Pride markerer felleskap og solidaritet etter sommerens terrorragedie.
Hun blir sjef for Norske Kulturarrangører
Fra Balansekunst til leder for 480 kulturrangører: Siri Haugan Holden er ny daglig leder i NKA.
Prisene stiger, men konsertsteder kvier seg for å sende regninga til publikum
Konserthøsten produseres med samme prisstigning som på korn, strøm og lønninger ellers i samfunnet. Noen spillesteder synes det er vanskelig å be publikum betale mer.