Ballade klassisk velger seg april, og presenterer fem musikalske vårblomster.
DEBATT: Norsk jazzforum samler jazzmiljøet til landsmøte i Oslo denne helgen. Jazznettverk Nord mener dette er en viktig og riktig anledning til å diskutere hvordan man skal forholde seg til kunstig intelligens i musikklivet. Hvor mener norsk jazz at grensen skal gå for hva vi kan akseptere innenfor vårt felt? Ved neste korsvei om to år er det kanskje for seint.
Poing og Hekate gjør sin «take on a-ha», der «Hunting High and Low» blir kledd i samtids- og folkemusikkdrakt. De som gikk glipp av konserten i Oslo sist helg, får en ny sjanse på Risør Kammermusikkfestival til sommeren.
Sprø, improvisatorisk energi utgjør kjernen i Okkyung Lees bestillingsverk til årets Borealis-festival.
Det er mange som har meninger om musikkstrømmetjenester, og særlig om Spotify. Det skulle bare mangle. Det siste året har gründer Daniel Ek solgt aksjer og hentet ut noen milliarder, og i sosiale medier og diverse debattfora dominerer som vanlig kritikk og frustrasjon. Noe er bygd på kunnskap og analyse fra statistikk og data, annet på anekdotiske bevis og ad hoc-data fra egne erfaringer og nettverk, skriver musikkviter Audun Molde.
Kan vi oppleve tid gjennom rytme? Kritikar Torkjell Hovland reflekterar rundt nye album frå Karl Bjorå, Telehiv, Building Instrument og Hulbækmo/Kalman i Ballade jazz.
Et så viktig universitet som NTNU må ha et rikholdig bibliotek for musikkprofesjonsutdanningen, og med kvalifiserte ansatte. Norsk musikkbibliotekforening støtter innspill om musikkbiblioteket ved NTNU, skriver Tone Nøtvik Jakobsen.
ESSAY: Plutselig er det å tenke egne tanker og la fantasien spinne fritt en radikal ting. Og her er kunsten ikke bare nyttig, den er essensiell, skriver Torstein Slåen.
Tonene F-A-E ble til et levemotto for Brahms, Schumann og Dietrich; "Frei Aber Einsam". For en kunstner kan ensomhet være nødvendig for noe så upraktisk som å skape, skriver dirigent Cathrine Winnes i månedens spalte.
Musikkfeltet har alltid vært i endring, og det er viktig at vi forstår hvordan dagens teknologiske skifter påvirker arbeidsbetingelser, kunstnerisk frihet og de økonomiske strukturene i bransjen, skriver Yngvar Kjus ved Institutt for musikkvitenskap, UiO.
Lærere klassisk og rytmisk piano + tysk
Arrangementssjef
Instituttleiar ved Griegakademiet
Repetitør Opera
Musikkonsulent
Kulturskulerektor
Musikkpedagog/ Musikkterapeut
Jazzlærere