Arkiv
Kritikk, kommentar og debatt
Å skrive i noens ånd
Hvilken relevans har Prøysen for meg som låtskriver i 2014, spør låtskriver og trekkspiller Guro von Germeten.
Verdig og vital jubilant
Kongsbergjazz hadde i år alt som skal til for åvere Noregs beste jazzfestival, både for dei som har deltatt i 50 år og dei som var der for fyrste gang.
Impro til barna!
Snudd på hodet: Det som i en vanlig konsertsituasjon kan være helt ødeleggende for opplevelsen, blir i DKS tvingende nødvendig, skriver Jørgen Larsson fra Lydfabrikkens konsert på Halsnøy.
I jazzens tjeneste
Så vidt meg bekjent, er Buddys Ærepris bare utdelt én gang tidligere. Nå bør den deles ut igjen, skriver Turid Ormberg.
Like fint som å danse? Nei, fysj!
Festspillene i Nord-Norge blir både tydeligere og dristigere med grov, politisk åpningssatire à la 1970-tallet, mener Tellef Øgrim.
God musikk er ikkje nok
– Musikk og dans skapar samhald og lojalitet, forklarte sosialantropolog Alan Fiske ved Sommerøyafestivalen. Kvifor lukkast ikkje Sommerøya med dette, spør Olav Opsvik.
Vevd krigshistorie
Høydepunktet i den nye operaen om partisanene fra Kiberg er en liten sang om å veve.
Den vakre stormen
Forteljinga om Miranda og Ferdinand er ei vellukka musikalsk danningsferd om å bli stor.
Høy sol! Lav himmel!
Mona & Maria og King Midas ga oss sommerens siste konsert på Hennie Onstad Kunstsenter, og gjorde det til en fin opplevelse, skriver Arvid Skancke-Knutsen.
Det mogelege i å træ i ei nål
KOMMENTAR: På høyringskonferansen ”Det muliges kunst” vart det ikkje stilt mange nye spørsmål, men mange gamle vart utdjupa. Klårt understreka var at dei estetiske faga må inn att i lærarutdanninga fortare enn svint, skriv Tori Skrede.