Arkiv
Kritikk, kommentar og debatt
Klubbmarkedets sorti
Klubbmarkedet i Norge skjelver på tynne ben, og ser en ruglete vei foran seg, skriver arrangør Svein Bjørge.
Hvilken hemmelighet, NRK?
Arne Nordheim prøvde aldri å holde innflytelsen til Eugeniusz Rudnik skjult, skriver Ola Nordal.
Stillheten mellom satsene
Diktene til Are Frode Søholt befinner seg på innsiden av musikken, skriver Hege Woxen, i dette essayet om forfatteren og musikerens tre diktsamlinger.
Den enes og andres død
Ja visst har lønnsøkningen i resten av samfunnet løpt fra musikerne, men har betalingsviljen for konserter fulgt etter, spør John Olav Hovde.
Grunnlov på løs grunn
At det kan være stor forskjell på hva som presenteres på papiret og hva som presenteres på scenen, er GrunnLove et godt eksempel på, skriver Gustav Borgersen.
Lyd, lek og mylder i marmorland
Hva fikk danseskribent Margrete Kvalbein, musikkritiker Astrid Kvalbein og deres tre gutter ut av Barnas Ultimadag?
Fortsatt like nybrott?
I år feiret Numusic 15-årsjubileum med fokus på norsk elektronika. Nye navn og gamle travere bekreftet at den norske bølgen fortsatt er i bevegelse, men overraskelsene uteble.
Å holde det humanistiske hodet over vannet
Hvilke prosjekter ville vi fått dersom hovedsponsorene i det frie kunstfeltet var det private næringsliv, spør Mette Kaaby.
Punktmarkert
Punkt-festivalen har blitt mer kompromissløs, heldigvis uten å helle vennligheten og godlyden ut med badevannet, skriver Tellef Øgrim.
Ufullendte kollisjoner
Ny norsk klavermusikk ble koblet til poesi på Oslo Kammermusikkfestival. Men sammenstillingens potensial ble ikke utnyttet fullt ut, skriver Emil Bernhardt.