Arkiv
Kritikk, kommentar og debatt
Den vakre stormen
Forteljinga om Miranda og Ferdinand er ei vellukka musikalsk danningsferd om å bli stor.
Høy sol! Lav himmel!
Mona & Maria og King Midas ga oss sommerens siste konsert på Hennie Onstad Kunstsenter, og gjorde det til en fin opplevelse, skriver Arvid Skancke-Knutsen.
Det mogelege i å træ i ei nål
KOMMENTAR: På høyringskonferansen ”Det muliges kunst” vart det ikkje stilt mange nye spørsmål, men mange gamle vart utdjupa. Klårt understreka var at dei estetiske faga må inn att i lærarutdanninga fortare enn svint, skriv Tori Skrede.
Musikkvitenskap uten noter?
INNLEGG: Trenger man å kunne noter når man studerer musikk? Universitetet i Oslo tenker nytt rundt musikkvitenskapelig utdanning, skriver Alexander R Jensenius.
Kutt for utstyrsordning
Kulturministeren ønsker fokus på kvalitet, næringsutvikling, og maktspredning. Men kvalitet krever øvelse, næringsutvikling krever investeringsvilje og maktspredning krever avstand, skriver Rhiannon Edwards.
La grunnskolelæreren eie kunstfagene!
Det kan se ut som om alvoret i ekspertgruppas alarm om grunnskolen ikke helt har gått opp for en del aktører i kunst- og kulturlivet. Alarmen har i stedet utløst miljøets yndlingsøvelse: Lokaliseringsdebatt, skriver Kari Holdhus.
Kvifor ikkje berre musikk?
Kvifor tyr symfoniorkestra så lett til utanommusikalske og historisk-/biografiske innfallsvinklar når dei skal presentera klassisk musikk for barn, spør Tori Skrede.
Luftspeilinger i Bergen
Simon Steen-Andersens visjon er å gi like mye til en døv som til en blind, og resultatet er forbløffende – også når en både ser og hører, skriver vår anmelder fra Victoria Johnsons festspillkonsert.
Hilsen fra øvingsrommet
INNLEGG: Uten praktisk fagtilbud får vi ingen reell mulighet til å møte arbeidshverdagen i musikkbransjen, skriver Ane Bjerkan.