Arkiv
Kritikk, kommentar og debatt
Å holde det humanistiske hodet over vannet
Hvilke prosjekter ville vi fått dersom hovedsponsorene i det frie kunstfeltet var det private næringsliv, spør Mette Kaaby.
Punktmarkert
Punkt-festivalen har blitt mer kompromissløs, heldigvis uten å helle vennligheten og godlyden ut med badevannet, skriver Tellef Øgrim.
Ufullendte kollisjoner
Ny norsk klavermusikk ble koblet til poesi på Oslo Kammermusikkfestival. Men sammenstillingens potensial ble ikke utnyttet fullt ut, skriver Emil Bernhardt.
Å skrive i noens ånd
Hvilken relevans har Prøysen for meg som låtskriver i 2014, spør låtskriver og trekkspiller Guro von Germeten.
Verdig og vital jubilant
Kongsbergjazz hadde i år alt som skal til for åvere Noregs beste jazzfestival, både for dei som har deltatt i 50 år og dei som var der for fyrste gang.
Impro til barna!
Snudd på hodet: Det som i en vanlig konsertsituasjon kan være helt ødeleggende for opplevelsen, blir i DKS tvingende nødvendig, skriver Jørgen Larsson fra Lydfabrikkens konsert på Halsnøy.
I jazzens tjeneste
Så vidt meg bekjent, er Buddys Ærepris bare utdelt én gang tidligere. Nå bør den deles ut igjen, skriver Turid Ormberg.
Like fint som å danse? Nei, fysj!
Festspillene i Nord-Norge blir både tydeligere og dristigere med grov, politisk åpningssatire à la 1970-tallet, mener Tellef Øgrim.
God musikk er ikkje nok
– Musikk og dans skapar samhald og lojalitet, forklarte sosialantropolog Alan Fiske ved Sommerøyafestivalen. Kvifor lukkast ikkje Sommerøya med dette, spør Olav Opsvik.
Vevd krigshistorie
Høydepunktet i den nye operaen om partisanene fra Kiberg er en liten sang om å veve.