Arkiv

Kronikk

Satsing i verdikjeden

29/05/15

– I mye av vårt utdanningssamfunn er møtepunktene mellom det profesjonelle musikkliv og yngre talenter sporadisk, skriver Festspillene i Bergen, Oslo-Filharmonien og Barratt Due. De har fått 25 millioner private kroner til talentprogrammet Crescendo.

Forskning med vind i seilene

22/04/15

Utgivelsen av Viser og dikt 1 – 4 er alene nok til å slå fast at Prøysenåret var en suksess, sett fra en forskersynsvinkel. Hvor går veien videre, spør Ole Karlsen.

Spellemannprisen 2016

26/01/15

Hvordan kan Spellemann utvikle seg videre, spør Audun Molde.

Hva er en coverversjon i dag?

21/11/14

Har vi kommet tilbake til en framtid hvor publishing er viktigere enn platebransjen, og hvor dataspill- og youtube-generasjonen redefinerer hva vi legger i begrepet «coverversjon», spør Audun Molde.

Å få fag til å spille på lag

19/11/14

Hvordan kan høyere musikkutdanningsinstitusjoner legge til rette for tverrfaglighet, spør Aslaug Louise Slette.

Strømming, strømmer og tidevann

14/10/14

Daniel Nordgård har arbeidet med en ny rapport om pengestrømmer i norsk musikkbransje. – Dagens modell er ikke bærekraftig, hevder han i dette innlegget, og peker på at norsk musikkbransje ville tjent på en mer samstemt tilnærming til fenomenet.

Å holde det humanistiske hodet over vannet

13/09/14

Hvilke prosjekter ville vi fått dersom hovedsponsorene i det frie kunstfeltet var det private næringsliv, spør Mette Kaaby.

Å skrive i noens ånd

11/08/14

Hvilken relevans har Prøysen for meg som låtskriver i 2014, spør låtskriver og trekkspiller Guro von Germeten.