Arkiv
Kronikk
Satsing i verdikjeden
– I mye av vårt utdanningssamfunn er møtepunktene mellom det profesjonelle musikkliv og yngre talenter sporadisk, skriver Festspillene i Bergen, Oslo-Filharmonien og Barratt Due. De har fått 25 millioner private kroner til talentprogrammet Crescendo.
Forskning med vind i seilene
Utgivelsen av Viser og dikt 1 – 4 er alene nok til å slå fast at Prøysenåret var en suksess, sett fra en forskersynsvinkel. Hvor går veien videre, spør Ole Karlsen.
Spellemannprisen 2016
Hvordan kan Spellemann utvikle seg videre, spør Audun Molde.
Hva er en coverversjon i dag?
Har vi kommet tilbake til en framtid hvor publishing er viktigere enn platebransjen, og hvor dataspill- og youtube-generasjonen redefinerer hva vi legger i begrepet «coverversjon», spør Audun Molde.
Å få fag til å spille på lag
Hvordan kan høyere musikkutdanningsinstitusjoner legge til rette for tverrfaglighet, spør Aslaug Louise Slette.
Strømming, strømmer og tidevann
Daniel Nordgård har arbeidet med en ny rapport om pengestrømmer i norsk musikkbransje. – Dagens modell er ikke bærekraftig, hevder han i dette innlegget, og peker på at norsk musikkbransje ville tjent på en mer samstemt tilnærming til fenomenet.
Å holde det humanistiske hodet over vannet
Hvilke prosjekter ville vi fått dersom hovedsponsorene i det frie kunstfeltet var det private næringsliv, spør Mette Kaaby.
Å skrive i noens ånd
Hvilken relevans har Prøysen for meg som låtskriver i 2014, spør låtskriver og trekkspiller Guro von Germeten.