Arkiv
Kronikk
Systemisk rasisme i musikkutdanningen
KRONIKK: Om hvordan vi «tilfeldig» stopper nordmenn som er synlige minoriteter i musikkutdanningene våre.
På tide å pensjonere «Urban» som sjanger
KRONIKK: Det vage paraplybegrepet tuftet på segregering har ikke lenger plass i musikkbransjen, skriver musikkjournalist og kritiker Peder Ebbesen i denne kronikken.
KRONIKK: Hei, Abid!
Norsk folkelig kultur er i fare. Nå trenger vi deg, skriver MIR – Musikklivets næringsråd i denne kronikken.
Hva skjer med live-musikk etter koronakrisen?
Konserter ble over natta flyttet fra fysisk til digitalt format. Går musikkbransjen i gratisfella igjen, som den gjorde med Napster? Hvilken publikumsappell vil digitale konserter og festivaler ha når vanlige konserter kommer i gang igjen? Les musikkviter Audun Moldes tanker om konsertlivet etter korona.
Regjeringens kompensasjonsordning skivebom
Krisetiltak for inntektsbortfallet er helt nødvendig, musikkfrivilligheten trenger hjelp til å få dekket løpende kostnader, skriver Bjørgulv Vinje Borgundvaag, styreleder i Norsk musikkråd.
Midlertidig permanent – om musikk, kritikk og mangfold
DEBATT: To av Ballades skribenter om å befinne seg i en flerkulturell kulturell tilværelse.
Kvinners manglende deltagelse i norsk populærmusikk
Fanny Fahsing forklarer forskningen på feltet, og hvorfor hun intervjuet Tora Dahle Aagård.
Konsentrasjonens krav
Skal du på konsert? Skru av mobilen og sitt stille – eller finn på noe annet! Kritiker Emil Bernhardt er lei av forstyrrelser og misforstått høflighet.
Om kvalitet i musikalske framføringer
Kriteriene som brukes om kvalitet i kunst er et viktig maktmiddel for det etablerte musikklivet og bør utfordres, skriver pianist Håkon Austbø.
Satsing i verdikjeden
– I mye av vårt utdanningssamfunn er møtepunktene mellom det profesjonelle musikkliv og yngre talenter sporadisk, skriver Festspillene i Bergen, Oslo-Filharmonien og Barratt Due. De har fått 25 millioner private kroner til talentprogrammet Crescendo.