Arkiv
Innlegg
Alt er lov – heldigvis?
Enten man blir likt eller ikke likt, er det ytterst sjelden at komponisten må forsvare estetikken sin, skriver Torstein Aagaard-Nilsen.
– En «riktig» stil?
Slik jeg ser det, er det i dag meningsløst å diskutere rammene for hva som er et riktig stilistisk musikalsk bilde av vår samtid, skriver Marcus Paus som svar til Olav Anton Thommessen.
Annen-gangs er som regel annen-rangs
Marcus Paus´ nye paukekonsert stimulerer til en debatt om samtidsmusikkens utforming og fremtid, mener komponist Olav Anton Thommessen.
Musikk og ytringsfridom
I ordvekslinga etter åtaket i Paris var det merkeleg stille frå aktørar i norsk musikkliv. Men alle aspekt av debatten angår oss i svært stor grad, skriv Olav Opsvik.
Faktisk forenkling?
Det kan synast som om Kunnskapsdepartementet blandar saman omgrepa kvalitet og kvantitet, skriv MFO sitt lokalstyre ved Norges musikkhøgskole, om ideen om å slå saman estetiske høgskular i Oslo.
Om flerkultur i musikklivet
Rikskonsertene og Oslo World Music Festival utveksler meninger om flerkultur. Artist Igor Dunderovic har en oppfordring til dem begge.
Kunsten å slå inn åpne dører?
Uten mot til å stille spørsmål ved historien går vi med ryggen inn i framtida, skriver Turid Birkeland, direktør i Rikskonsertene.
– Uten fortiden, ingen fremtid
Å snakke om flerkulturaliteten og røttene våre, er like viktig i dag som for 30 år siden, skriver Alexandra Archetti Stølen i dette svaret til Rikskonsertene.
Et klangrikt fellesskap
Kunne Nico & Vinz kommet dit de er i dag uten røtter i afrikansk musikk? Eller er integreringstanken til hinder for nye musikkuttrykk, fordi de ikke lenger passer i den ”eksotiske” boksen vi fant opp på 80-tallet, spør Guro Kleveland i Rikskonsertene.
Har NRK glemt sitt kultur– og samfunnsansvar?
Et kutt i NRKs arkiv- og researchavdeling vil ha store konsekvenser for vår kulturarv, skriver Linda Dyrnes i FolkOrg.