Arkiv
Innlegg
En truet suksesshistorie
Regjeringen vektlegger eksport og profilering av Norge som viktig. Men i løpet av to år har våre viktigste og billigste virkemidler for å posisjonere Norge internasjonalt i praksis blitt halvert.
Ujevn fordeling i strømmen
Hvorfor fordeles inntektene annerledes nå enn den gangen folk kjøpte plater? Og er forbrukerne klar over at de betaler til andre artister enn de faktisk lytter til, spør Audun Molde og Harald Sommerstad.
På tide å rebalansere opphavsretten
Jeg savner dynamiske prosesser i det nasjonale lovgivningsarbeidet, uavhengig av hva Brussel og EU til enhver tid måtte mene, skriver administrerende direktør i TONO, Cato Strøm.
”HiFi-lyd” – et sammensurium
Kan du få bedre lydkvalitet fra tapsfrie strømmetjenester, spør Ole Adrian Heggli.
Hva innebærer “HiFi-lyd”?
Ikke la deg lure av strømmetjenestenes markedskampanjer, skriver Mathieu Lacroix.
Gamle stråmenn
Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre med en kritikk hvor argumentasjonen utelukkende føres mot musikk som ble skrevet for femti år siden, skriver Bendik Hagerup.
Fra den filosofiske sidelinjen
Arild Pedersen presenterer ni punkter til bruk i Hellstenius’ musikalske missekonkurranse.
Tradisjon og eksperiment
Dette ordskiftet dreier seg om synet på og bruken av tradisjon. Det gjelder spørsmålet om kunstnerisk frihet, skriver Ragnar Søderlind, som svar til Henrik Hellstenius.
Samtidsmusikalsk missekonkurranse
Å mene at det å skape kunst som ligner på gammel kunst gjør kunsten mer kommuniserende er et reaksjonært argument, og innebærer en nedvurdering av publikum, skriver komponist Henrik Hellstenius.
Brahms til ettertanke
Tenkende musikere fremførte tankenes komponist slik at lytteren kunne komme til ettertanke, skriver Henrik Holm fra prosjektet Den tenkende musiker.