Arkiv

Innlegg

Urovekkende at partiturmusikken fortrenges

22. april 2021

INNLEGG: Festivaler og institusjoner som er grunnlagt av noteskrivende komponister styres mot andre sjangere, underlagt en mangfoldighetsagenda som skal gjøre musikken mer relevant ved å avspeile aktuelle strømninger i samfunnet. Komponist Jon Øivind Ness frykter for partiturmusikken, og løfter fram Borealisfestivalen i Bergen som eksempel.

Lavmål fra Trettebergstuen

19. april 2021

INNLEGG: Anette Trettebergstuen graver i bunnen av den polemiske verktøykassen når hun beskylder Abid Raja for å lyve, skriver kommunalråd Erling Moe i dette svaret til Trettebergstuen.

Pandemier er alltid uforutsigbare, Raja!

16. april 2021

INNLEGG: Hva med et «unnskyld, jeg løy»? Raja burde ha innrømmet at det er han som nå har satt kulturlivet i den krisa de står i, skriver Anette Trettebergstuen.

Full gjennomtrekk for kunsten?

9. april 2021

INNLEGG: Norges musikkhøgskole gjør flittig bruk av en unntaksregel i loven som gjør det mulig å utlyse kunstfaglige stillinger på åremål heller enn fast, skriver Live Maria Roggen.

Underleverandører står ikke på scenen

8. april 2021

INNLEGG: Nok en gang benevner Kulturdepartementet de som står på scenen som underleverandører. Det er på tide å anerkjenne de som har hovedrollen i konsertopplevelsene – nemlig artistene, skriver Gramart.

Viktig debatt om teknologi i Den kulturelle skolesekken

25. mars 2021

INNLEGG: Digitale teknologier åpner for nye mulighetsrom i DKS, både for kunstnere og elever. Derfor er det et interessant forslag å se det digitale som et 7. kunstuttrykk i Den kulturelle skolesekken, skriver Kulturtankens Ståle Stenslie i debatten om teknologi og Den kulturelle skolesekken.

Naivt om teknologi og mediepanikk

17. mars 2021

DEBATTINNLEGG: Slik jeg ser det er det en fare for at langsiktige vurderinger blir tatt basert på en digital unntakstilstand. Mitt håp er at Den kulturelle skolesekken vil overleve de nye nasjonale føringene og fortsatt bestå av kunstopplevelser. Ikke for kunstens skyld – men for elevenes, skriver Johannes Hafnor i DKS Viken.

Om mot: Sinéad O’Connor i Madison Square Garden, 1992

8. mars 2021

INNLEGG: I anledning den internasjonale kvinnedagen skriver Kjetil Aarseth om mot, om å stå alene og om den store styrken i å stå sammen. – Don’t let the bastards get you down.

Strømming er en hån mot artister

28. februar 2021

INNLEGG: Strømming av musikk er det beste som har skjedd forbrukere, men en hån mot artister. Christer Falck oppfordrer til å ta tilbake det fysiske formatet.

Kjære folkevalgte. Nok er nok.

24. februar 2021

Vi er ikke en bransje som bare kan settes på vent. Det skriver musiker Emilie Heldal Lidsheim i åpent brev til politikere og myndigheter.

Digitale festivaler og konserter

Stillinger

Videoprodusent

Den Norske Opera & Ballett

Solo SLAGVERK m/pl.til pauker

Arktisk Filharmoni

Prosjektleder

Kulturkollektiv Bodø

Programmedarbeider

Safemuse – Safe Havens for Artists

Hovedinstrumentlærer trompet

Musikk på Majorstuen skole/ Musikkskolen Barratt Due

Hovedinstrumentlærer tuba

Musikk på Majorstuen skole/ Musikkskolen Barratt Due

Samspill/ interpretasjon klaver

Musikk på Majorstuen skole/ Musikkskolen Barratt Due

Leder for strykeorkester aldersgruppen 8-12

Musikk på Majorstuen skole/ Musikkskolen Barratt Due