Arkiv

Innlegg

Om å være med på notene

6. mai 2021

INNLEGG: Komponist Dagfinn Koch deler sine tanker om det han kaller Jon Øivind Ness’ berettigete engstelse for partiturmusikkens plass i festivaler og institusjoner.

Er musikk en bakstreversk kunstart?

4. mai 2021

INNLEGG: Samtidsmusikken, og spesielt festivalene, må favne bredt, både estetisk og når det gjelder typer kunstnere som blir representert. Vi trenger bredde og mangfold, skriver komponist Trond Reinholdtsen i dette innlegget i debatten om partiturmusikk og mangfold.

Miljøkamp i folkemusikken?

3. mai 2021

Hva må skje med norsk folkemusikk for at den skal være førstevalget som lydspor til klima- og naturkampen? Historiker Mette Vårdal problematiserer tradisjoner og majoritetsbefolkningens selvbilde.

Lyden må ha førsteprioritet

30. april 2021

INNLEGG: På en festival for musikk og lyd må det være lyden som har førsterang, og ikke sosiologien, skriver komponist Jon Øivind Ness i dette nye innlegget i debatten om partiturmusikkens plass.

NTO: Overraskende og skuffende politiske prioriteringer

30. april 2021

INNLEGG: – Det er skuffende at den bransjen som sammenhengende har vært lengst nedstengt fremdeles ikke har rykket høyere opp på hovedstadspolitikernes prioriteringsliste. For dette er politiske prioriteringer, intet annet, skriver Morten Gjelten i Norsk teater- og orkesterforening.

Til forsvar for det urovekkende

28. april 2021

INNLEGG: Komponist Jon Øivind Ness uttrykker en bekymring for partiturmusikken generelt og for at Borealis spesielt «programmerer hva som helst» for å være politisk korrekt. Det er trist lesning, men bekymringen finner ingen gjenklang hos oss, skriver lederne av Borealis i dette tilsvaret til Ness’ innlegg.

«Urovekkende»?

26. april 2021

INNLEGG: Ness utviser en manglende vilje eller evne til å anerkjenne Borealis-kunstnerne som først og fremst kunstnere, skriver komponistene Astrid Solberg og Elias Nurmi Schomers og utøverne Inga Margrete Aas og Jennifer Torrence i dette svaret til komponist Jon Øivind Ness.

Urovekkende at partiturmusikken fortrenges

22. april 2021

INNLEGG: Festivaler og institusjoner som er grunnlagt av noteskrivende komponister styres mot andre sjangere, underlagt en mangfoldighetsagenda som skal gjøre musikken mer relevant ved å avspeile aktuelle strømninger i samfunnet. Komponist Jon Øivind Ness frykter for partiturmusikken, og løfter fram Borealisfestivalen i Bergen som eksempel.

Lavmål fra Trettebergstuen

19. april 2021

INNLEGG: Anette Trettebergstuen graver i bunnen av den polemiske verktøykassen når hun beskylder Abid Raja for å lyve, skriver kommunalråd Erling Moe i dette svaret til Trettebergstuen.

Pandemier er alltid uforutsigbare, Raja!

16. april 2021

INNLEGG: Hva med et «unnskyld, jeg løy»? Raja burde ha innrømmet at det er han som nå har satt kulturlivet i den krisa de står i, skriver Anette Trettebergstuen.

Digitale festivaler og konserter