Arkiv

Essay

Derfor er det greit at Biru Baby bruker kofte og nettingstrømper

08/06/18

I diskusjonen om kulturell appropriering snakker vi om hva som er «lov» og ikke. Men hva står egentlig på spill når musikere velger å aktualisere egen – eller andres – etnisitet i musikk?

Nasjonale rockere: Johnny og Åge

13/04/18

Johnny Hallyday og Åge Aleksandersen fortjener mye mer sosiologisk oppmerksomhet enn de får, skriver Nadji Aïssa Khéfif.

Å skrive samtidsmusikkhistorie i en globalisert verden

06/04/18

Hvordan kan man tenke rundt historieskrivning om vestlig kunstmusikk i en moderne global kontekst?

Finnes det et «male gaze» i musikken?

21/11/17

Hvilke muligheter har en kvinnelig komponist i møte med eksisterende normer i kunstmusikkfeltet, spør Rebecka Ahvenniemi.

Hinsides lystprinsippet

29/09/17

Sondre Lerche inviterer til nytelse. Men samtidig er uttrykket hans en kamp mellom det enkle, det friksjonsløse og umiddelbare på den ene siden, og viljen til å komplisere, til å skape og til å kødde med oss på den andre, skriver Bernhard Ellefsen.

På gudstjeneste i Sub Church

25/09/17

Kristne miljøer har rekruttert til populærmusikken, men hvor kjent er denne historien for folk? Rockheims Vigdis Sjelmo rapporterer fra to gudstjenester i en av landets mest rocka menigheter.

Tverrfaglighet er del av kunsten

08/09/17

Det er tiltroen til musikken som tillater artister å ty til andre medier, skriver Kristina Ketola Bore.

Da vi opna hjertedøra

01/09/17

Sputnik var eit svært fenomen i åra rundt 1990. Kva gjorde at folk flest fall sånn for artisten, mens eliten hata han, spør Bjørn Hatterud.

Kjønnsmangfold i norsk pop og rock

16/08/17

Populærmusikken pusher grenser og viser oss hvordan kjønnsnormer er i konstant endring, skriver Agnete Eilertsen.

Ein underkommunisert del av norsk populærmusikks historie

30/05/17

I denne teksten ynskjer eg å slå eit slag for samlekategorien coverband gjennom å fortelje historia om bandet til far min og kameratane hans, skriv Synnøve Engevik.