Arkiv
Essay
Derfor er det greit at Biru Baby bruker kofte og nettingstrømper
I diskusjonen om kulturell appropriering snakker vi om hva som er «lov» og ikke. Men hva står egentlig på spill når musikere velger å aktualisere egen – eller andres – etnisitet i musikk?
Nasjonale rockere: Johnny og Åge
Johnny Hallyday og Åge Aleksandersen fortjener mye mer sosiologisk oppmerksomhet enn de får, skriver Nadji Aïssa Khéfif.
Å skrive samtidsmusikkhistorie i en globalisert verden
Hvordan kan man tenke rundt historieskrivning om vestlig kunstmusikk i en moderne global kontekst?
Finnes det et «male gaze» i musikken?
Hvilke muligheter har en kvinnelig komponist i møte med eksisterende normer i kunstmusikkfeltet, spør Rebecka Ahvenniemi.
Hinsides lystprinsippet
Sondre Lerche inviterer til nytelse. Men samtidig er uttrykket hans en kamp mellom det enkle, det friksjonsløse og umiddelbare på den ene siden, og viljen til å komplisere, til å skape og til å kødde med oss på den andre, skriver Bernhard Ellefsen.
På gudstjeneste i Sub Church
Kristne miljøer har rekruttert til populærmusikken, men hvor kjent er denne historien for folk? Rockheims Vigdis Sjelmo rapporterer fra to gudstjenester i en av landets mest rocka menigheter.
Tverrfaglighet er del av kunsten
Det er tiltroen til musikken som tillater artister å ty til andre medier, skriver Kristina Ketola Bore.
Da vi opna hjertedøra
Sputnik var eit svært fenomen i åra rundt 1990. Kva gjorde at folk flest fall sånn for artisten, mens eliten hata han, spør Bjørn Hatterud.
Kjønnsmangfold i norsk pop og rock
Populærmusikken pusher grenser og viser oss hvordan kjønnsnormer er i konstant endring, skriver Agnete Eilertsen.
Ein underkommunisert del av norsk populærmusikks historie
I denne teksten ynskjer eg å slå eit slag for samlekategorien coverband gjennom å fortelje historia om bandet til far min og kameratane hans, skriv Synnøve Engevik.