Arkiv
Essay
Skremmende og behagelig stille
I dette essayet presenterer Martin Rane Bauck noen tilbakeblikk på komponeringen av verket “kopenhagener stille”.
«Jeg forsker over meg selv.»
Hvordan kan kunstnerisk forskning og utviklingsarbeid unngå (språklige) fallgruver?
Eksperimentell praksis – eksperimentell vurdering?
Hvordan forholder man seg til kunstneriske uttrykk som man kanskje ennå ikke har begreper for å beskrive? Det spør cellist og postdoktor ved Norges musikkhøgskole Tanja Orning i Kulturrådets essayserie om kvalitet.
«Taktus», musikeren og kildene
Hvordan kan kilder berike formidling av historisk musikk, spør Ruth Solveig Steinsland.
En persons vellyd er en annen persons støy
En sann tilnærming til støy er mental, litterær og filosofisk. Målet er å lage støy som oppleves uventet, dissonerende og skitten. Det er denne siden ved støymusikken som utøves i Norge, skriver Bjørn Hatterud.
Levitten som forløste kirkesangen
Komponist Trond Kverno fylte nylig 70 år. I et festskrift har Jørn Fevang skrevet om sin lærer og venn — og om hvorfor en rekke kirkemusikere i kongeriket kun har lært seg å transponere ned, ikke opp.
Digitaliseringen ødelegger pop-rock som kunstform
– I hvert fall slik vi kjente den, skriver Knut Schreiner.
Ei hyllest til kassetten
– Det vesle, avlange formatet, lukta av hard plast, kjensla av spolane som sklir litt fram og tilbake i kassetthuset. Kassettane er metta og fylt opp av meining og minne, av kjærleik, kveldsmat og Barne-TV, lukta av ferdig middag, skriv Bjørn Hatterud.
En evig Musikkens dag
– Det er en magisk verden. Så la oss utforske den, skriver Arvid Skancke-Knutsen i dette essayet om norsk og engelsk, musikk og tekster.
Kroppens (u)mulighet i Jenny Hvals sanglyrikk
Hos Jenny Hval må språket dekonstrueres for at det skal bli til å leve med. Det samme gjelder også kroppen.