Arkiv

Anmeldelse

Snøkvit mellom stolane

02/06/15

Er det rett å redde barneoperaen ”Snøkvit” gjennom eit sterkt visuelt uttrykk?

Kammeropera om kvinnekamp

01/06/15

Økt engasjement og kunnskap om undertrykkelse og vold mot kvinner er hovedbudskapet i Cecilie Ores nye kammeropera til tekst av Bibbi Moslet. Men Ore taler til sin egen menighet, skriver Thomas Erma Møller.

Tverrkunstnerisk lønnsomhet

28/05/15

Ballades skribent har vært på lansering av en kunstnerisk merkevare. Danser, lydmaker og scenograf lykkes i å få salen til å humre og tenke. Spørsmålet som henger igjen, er likevel et ubehagelig: ”Hvor fri følte du deg nå?”

Borna først

20/05/15

Den ‘’store’’ familiekonserten på MaiJazz var ikkje så stor, men snarare ein forsiktig seanse. Tobias (13) og Lotta (7) hadde ingenting i mot formatet.

Middelaldermusikk og ein kritikar med identitetskrise

13/05/15

Sjølv på konsertane med unge musikarar heldt helgepublikumet på årets MaiJazz høg gjennomsnittsalder. Korleis påverkar dette framtida i norsk jazz?

Uten jug – med nærvær

04/05/15

Son of Light forteller de voksne at konserten handler om ”hiphop som identitetsbygger”. Til ungdommene byr han på seg og sitt, og utfordrer mine vanlige verktøy for å kritisere, skriver Margrete Kvalbein.

Den undrende publikummer

23/04/15

Håkon Austbøs forskningsprosjekt Den tenkende musiker fungerer kanskje bedre på øverommet enn i konsertsalen, skriver Maren Ørstavik.

Orkesteret og det nye

09/04/15

Stavanger symfoniorkester går foran, mens Oslo-Filharmonien holder stand ved repeat-knappen. Neste sesong dropper de komponistprofilen – igjen. Hvorfor, lurer Emil Bernhardt.

Manda’ morra roots

24/03/15

Mhoo spiller en enkel, men solid skolesekkonsert. Spørsmålet er om det er nok, skriver Gustav Svihus Borgersen.

Samtidskirkemusikk

19/03/15

På sitt beste bidrar Oslo kirkemusikkfestival til en interessant åpning og kontekstualisering av den tradisjonsbundne musikken. Men heller enn å nærme seg klisjéene, bør festivalen nå slå til med et skikkelig bestillingsverk, skriver Emil Bernhardt.