Arkiv
Anmeldelse
Snøkvit mellom stolane
Er det rett å redde barneoperaen ”Snøkvit” gjennom eit sterkt visuelt uttrykk?
Kammeropera om kvinnekamp
Økt engasjement og kunnskap om undertrykkelse og vold mot kvinner er hovedbudskapet i Cecilie Ores nye kammeropera til tekst av Bibbi Moslet. Men Ore taler til sin egen menighet, skriver Thomas Erma Møller.
Tverrkunstnerisk lønnsomhet
Ballades skribent har vært på lansering av en kunstnerisk merkevare. Danser, lydmaker og scenograf lykkes i å få salen til å humre og tenke. Spørsmålet som henger igjen, er likevel et ubehagelig: ”Hvor fri følte du deg nå?”
Borna først
Den ‘’store’’ familiekonserten på MaiJazz var ikkje så stor, men snarare ein forsiktig seanse. Tobias (13) og Lotta (7) hadde ingenting i mot formatet.
Middelaldermusikk og ein kritikar med identitetskrise
Sjølv på konsertane med unge musikarar heldt helgepublikumet på årets MaiJazz høg gjennomsnittsalder. Korleis påverkar dette framtida i norsk jazz?
Uten jug – med nærvær
Son of Light forteller de voksne at konserten handler om ”hiphop som identitetsbygger”. Til ungdommene byr han på seg og sitt, og utfordrer mine vanlige verktøy for å kritisere, skriver Margrete Kvalbein.
Den undrende publikummer
Håkon Austbøs forskningsprosjekt Den tenkende musiker fungerer kanskje bedre på øverommet enn i konsertsalen, skriver Maren Ørstavik.
Orkesteret og det nye
Stavanger symfoniorkester går foran, mens Oslo-Filharmonien holder stand ved repeat-knappen. Neste sesong dropper de komponistprofilen – igjen. Hvorfor, lurer Emil Bernhardt.
Manda’ morra roots
Mhoo spiller en enkel, men solid skolesekkonsert. Spørsmålet er om det er nok, skriver Gustav Svihus Borgersen.
Samtidskirkemusikk
På sitt beste bidrar Oslo kirkemusikkfestival til en interessant åpning og kontekstualisering av den tradisjonsbundne musikken. Men heller enn å nærme seg klisjéene, bør festivalen nå slå til med et skikkelig bestillingsverk, skriver Emil Bernhardt.