Arkiv
Intervju
Forsker på kunstinstitusjoners kjønnsfordeling
Hvorfor er det så stor overvekt av menn i toppstillinger i kunstfag? Og hvordan kan man få inn flere kvinner. I februar fikk UiT tre millioner kroner av Norges forskningsråd for å se nærmere på disse spørsmålene.
Realitetsorientering hos grasrota?
– For mange av oss musikarar i Det Norske Kammerorkester er det ein reality-check å spela for grasrota, seier solofløytist Cecilie Hesselberg Løken om prosjektet Discovery.
– Lar meg ikke påvirke av bransjen
Hanne Kolstø har latt seg provosere av popbransjen og dens «suksessformel» alle skal følge. Men nå har hun funnet sin egen plass i pop-økosystemet.
Inn i eksperimentet
Hvordan ser samtidsmusikken ut for slagverkeren? Emil Bernhardt har snakket med Håkon Stene om feltets forvandlinger og utøverens skiftende roller.
Improvisasjon, helt bevisst
Ivar Grydeland har brukt fire år på å kartlegge sine egne improvisasjonsprosesser. Det blir det bedre musikk av, ifølge gitaristen.
Oslo-Filharmonien: ny plan for ny musikk på gang
Direktør Ingrid Røynesdal innrømmer at de siste årenes samtidssatsing har vært tunge å bære for et orkester med faste kostnader høyere enn statstilskuddet.
Svart fremtid for ekstremmetal?
Anders Odden holder godt fast på LP-platene sine. Han er nemlig ikke sikker på om death-, thrash- og black metal vil overleve de neste 30 årene på annet vis.
Ny redaktør i Periskop
– Det mangler et helt grunnleggende arbeid rundt refleksjon av kunst for barn som begynner allerede før man møter verket. For hvem er egentlig barnet i dag, spør Gerd Elise Mørland.
Multikunstner og snikfeminist
Marianne Stranger synes det er bra at kjønn og musikk debatteres, men selv har hun mest fokus på handling. – Jeg er opptatt av å bare gjøre ting som en selvfølge, snikfeminisering på en måte, sier musikeren og scenografen.
Trekkspill i samspill
Personlige historier i samspill med musikk skaper seriøsitet hos unge lyttere, sier Jovan Pavlovic. På skolekonserter formidler han spørsmål om forflyttelse og tradisjoner.