Stipendiat i musikk
Høgskolen i Innlandet
Ved Høgskolen i Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk utlyses en midlertidig 100 % stilling som doktorgradsstipendiat i musikk. Stillingen er ledig fra 1.8.2024. Stipendperioden er tre år, med mulighet til et fjerde år som omfatter pliktarbeid fordelt med 25% over tilsettingsperioden. Stipendiaten vil ha arbeidsplass på Hamar og tilhøre Institutt for kunstfag og kulturstudier.
Lærerutdanninger og pedagogikk er sentrale utdanninger ved Høgskolen i Innlandet. Forskning som styrker kunnskapsgrunnlaget for disse utdanningene er et primært fokus for fakultetets doktorgradsprogram, ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF). Det er en forutsetning at stipendiatens doktorgradsutdanningen gjennomføres innenfor dette programmet og bidrar til dets overordnede siktemål om å styrke kunnskapsgrunnlaget for lærerutdanningene og for profesjonsutøvelse i barnehage, skole og andre læringsarenaer.
En doktorgradsutdanning forutsetter aktiv deltakelse i et forskningsmiljø, og doktorgradsprosjektene skal derfor innrettes mot et fagområde som støtter opp under ph.d.-programmet og der Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk har en aktiv forskningsgruppe og kan tilby veiledning. Den utlyste stipendiatstillingen vil knyttes til forskergruppen Kulturorientert musikkpedagogikk ved Institutt for kunstfag og kulturstudier. Forskningsmiljøet i musikk er stort og faglig solid, og forskergruppens felles satsningsområder omfatter blant annet forskning på musikalsk barne- og ungdomskultur, koblinger mellom musikk og identitet, og utforsking av det (ut)danningskontinuumet som utgjøres av ulike lærings- og undervisningsarenaer i musikk.
Totalt skal det ansettes fire stipendiater på programmet. Antall stillinger per fagområde vil avhenge av søknadenes kvalitet sett på tvers av alle kunngjorte områder.
Om forskningsområdet og stipendiatstillingens innhold
Vi ønsker velkommen musikkpedagogiske/musikkvitenskapelige forskningstemaer som knytter an til lærerutdanninger eller til praksisfeltet. Forskning på praksisfeltet kan favne alle formelle utdanningsarenaer der musikk inngår, som barnehage, skoleverket samt skoleslag som kultur- og folkehøgskole. I tillegg er uformelle læringsarenaer og praksiser aktuelle forskningsfelt, særlig innenfor musikalsk barne- og ungdomskultur. Aktuelle prosjekter kan undersøke temaer som identitet og kjønn, medier, musikalsk sound, teknologi og produksjonsestetikk. Forskningstemaer som undersøker filosofiske, historiske, kulturteoretiske eller andre aspekter ved musikkfaget ønskes også velkommen. Stillingens innretning forutsetter at stipendiaten behersker norsk eller et annet skandinavisk språk.
Kvalifikasjoner
Det stilles krav om at stipendiaten kvalifiserer for opptak til høgskolens ph.d.-program i profesjonsrettede lærerutdanningsfag, og at doktorgradsutdanningen gjennomføres innenfor dette programmet. Søkere som allerede har oppnådd kompetanse på doktorgradsnivå, vil ikke bli prioritert.
For å bli tatt opp på doktorgradsprogrammet må søkeren normalt ha: A. Lærerutdanning og mastergrad (hovedfag) i ett av programmets fagområder eller B. Mastergrad (hovedfag) i pedagogiske fag (for eksempel master i tilpasset opplæring, pedagogikk eller spesialpedagogikk) eller i fagdidaktikk med fordypning i ett av lærerutdanningsfagene som inngår i programmet. Søkere som ikke har lærerutdanning, eller som har andre mastergrader (hovedfag) enn de som normalt er godkjent som grunnlag for opptak til programmet, kan tas opp etter særskilt vurdering. Mastergrad (hovedfag) i musikkpedagogikk, musikk (for eksempel musikkvitenskap, kulturstudier) eller liknende vurderes som særlig relevant for stillingen.
Søkeren må ha en sterk faglig bakgrunn. For søkere med utdanning fra en norsk utdanningsinstitusjon skal veid gjennomsnittskarakter på mastergradsstudiet normalt være B eller bedre. I tilfeller hvor hele eller deler av utdanningen er godkjent med bruk av karakterene Bestått/Ikke bestått, tas søkerne opp etter individuell vurdering. Det samme kan gjelde søkere med svakere karaktergrunnlag enn det som normalt kreves for opptak. Disse søkerne må dokumentere som meget sannsynlig at de vil kunne gjennomføre et doktorgradsstudium.
Dersom du har utdannelse fra utlandet, kan du selv kontakte HKDIR for godkjenning av utdanningen, alternativt vil en tilsvarende vurdering bli gjort i forbindelse med søknadsprosessen.
Videre legges det vekt på at søker:
- Har faglige og personlige forutsetninger for å fullføre doktorgradsutdanning innen ansettelsesperioden
- Kan arbeide selvstendig og i et fellesskap
- Er strukturert og har stor arbeidskapasitet
Språk:
- Det er et krav om god framstillingsevne på norsk/dansk/svensk og engelsk (muntlig og skriftlig).
Vurderingen av hvilken kandidat som er best kvalifisert, vil være en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet, samt motivasjon og øvrige krav slik de er formulert i denne utlysningen. I tillegg vil følgende bli vektlagt: kvalitet på prosjektbeskrivelsen, dokumenterte selvstendige forsknings- og utviklingsarbeider eller praksis relevant for prosjektet.
Stillingen med tilhørende arbeidsoppgaver skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, vil ikke kunne tiltre stillingen ved Høgskolen i Innlandet. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.»
Hvordan søke
Søknaden skal inneholde:
- Søknadsbrev der du som søker skal oppgi tema for prosjektet, beskrive egen bakgrunn og motivasjon for stillingen.
- Prosjektbeskrivelse (maks 5 sider). Se formkrav til prosjektbeskrivelsen nedenfor.
Søknad om opptak på ph.d.-programmet: Søknadsskjema som skal vedlegges og mer om opptak finner du her. - CV med oversikt over utdanning og erfaring (fylles ut i Jobbnorges søknadsskjema).
- Vitnemål og karakterutskrifter: Søkere med utdanning fra Norge bes laste opp sine dokumenter via Vitnemålsportalen (velg å vise studieresultater for grad og emner). Vitnemål og karakterutskrifter fra andre land skal lastes opp på originalspråket. Hvis originalspråket ikke er et skandinavisk språk eller engelsk, må du i tillegg laste opp oversettelser av vitnemål og karakterutskrifter til norsk eller engelsk. Vi aksepterer oversettelser gjort av statsautoriserte translatører eller annen profesjonell oversetter.
- Eventuell publikasjonsliste.
- Navn og kontaktopplysninger til to referanser.
- Annet arbeid eller dokumentasjon som vurderes som relevant for søknaden.
Vedlegg lastes opp som separate filer. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting. Det er søkerens ansvar å sørge for at alle vedlegg er lastet opp. Dokumenter innsendt etter søknadsfristens utløp, vil ikke bli tatt hensyn til i evalueringen.
Formkrav til prosjektbeskrivelse:
Innenfor beskrivelsen av forskningsområdet og stipendiatstillingens innhold må søkere til stipendiatstillingen utarbeide en prosjektbeskrivelse inklusiv et forslag til framdriftsplan for hvordan doktorgradsarbeidet kan gjennomføres, samt gjøre rede for teorier og metoder som tenkes brukt. Prosjektbeskrivelsen skal være på maks 5 sider inkl. referanseliste. Sideformatet for prosjektbeskrivelsen skal være A4 med 2 cm marger, 11 pkt. skrift (Arial, Calibri og Times New Roman) og enkel linjeavstand. For referanseliste og eventuell figurtekst kan skriftstørrelse 9 benyttes. Prosjektbeskrivelsen kan skrives på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Den vitenskapelige kvaliteten på prosjektbeskrivelsen er et viktig grunnlag for om søkere blir innkalt til intervju.
For mer informasjon, besøk ph.d.-programmets nettsider eller ta kontakt med:
Ph.d.-rådgiver, Tove Lain Knudsen, epost: tove.knudsen@inn.no
Leder for ph.d.-programmet, professor Lise Iversen Kulbrandstad, tlf. 62 51 72 16 eller epost: lise.kulbrandstad@inn.no
For spørsmål i forbindelse med prosjektet og prosjektbeskrivelsen, kontakt professor Live Weider Ellingsen live.ellefsen@inn.no
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Vi tilbyr
- en spennende og utfordrende jobb ved en høgskole i utvikling.
- lønn i stillingskode 1017 stipendiat etter Statens lønnsregulativ.
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger.
For mer informasjon om HINN som arbeidsgiver, se her.
Mangfold og positiv særbehandling
HINN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Om arbeidsgiveren
Høgskolen i Innlandet har omlag 16 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
Høgskolen i Innlandet skal være kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi en en institusjon med høy faglig kompentase, og har mål om å bli akkreditert som universitet.
Visjon vår er «Sterkere sammen».
Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk (LUP) tilbyr de fleste former for lærerutdanning så som barnehage- og grunnskolelærerutdanninger, faglærerutdanning i musikk, praktisk-pedagogisk utdanning og lektorprogram i språkfag.
I tillegg tilbys en rekke årsstudier, bachelorprogram i pedagogikk og spesialpedagogikk, samt 2-årige masterprogrammer innenfor hhv. generell pedagogikk, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, digital kommunikasjon og kultur, kultur- og språkfagenes didaktikk (norsk, engelsk, musikk) realfagsdidaktikk (matematikk, naturfag), utdanningsledelse og grunnskolefag.
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk har 3.500 studenter og 350 ansatte.
Fakultetet er ansvarlig for ph.d.-programmet i Profesjonsrettede lærerutdanningsfag og er også bidragsyter på ph.d.-programmet Barns og unges deltakelse og kompetanseutvikling