Sterk vekst i streamingmarkedet

10% av befolkningen har tilgang til en betalt streamingtjeneste, i følge en ny undersøkelse.

I en ny undersøkelse oppgir 42% av den totale befolkningen i Norge å ha tilgang til en streamingtjeneste for musikk. 25% av disse igjen bruker en betalt tjeneste.

Undersøkelsen er utført i desember av Norstat, på oppdrag fra den norske streamingtjenesten WiMP. WiMP leveres av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor.

— Det vil altså si at 10% av Norges befolkning nå har tilgang til en betalt streamingtjeneste?

— Ja, det stemmer, sier Kristin Eldnes i Aspiro.

— Det er viktig å huske at «tilgang til» er sammenlignbart med å ha tilgang til Internett – det vil si at hvis én i husholdningen betaler for streaming, har de andre i huset også tilgang. Tallene viser at det er en sterk vekst i streamingmarkedet.

Les også: [link id=66512 title=»Spotify har 750 000 betalende abonnenter«]

Mer utbredt blant unge
Blant folk under 30 år har 75% tilgang på en streamingtjeneste, enten betalt eller reklamefinansiert. Det er i denne aldersgruppen også en større andel som har tilgang på betalingstjenester enn ellers.

Menn i Oslo leder an utviklingen. Oslo-andelen som har tilgang til musikkstreaming er 54%. Totalt oppgir 51 % av alle menn at de har tilgang til en musikkstreamingtjeneste. Tallet for kvinner er 33%.

Undersøkelsen sier ikke noe om fordelingen mellom ulike streamingtjenester som WiMP og Spotify.


Konserttips Oslo
Serier
Video
Radio