Bilde fra danseproduksjonen "Lov...?" fra 1980, av koreograf Inger Buresund og Collage Dansekompani. Komponist Åsmund Feidje lagde musikken. Nå er innspillingen og den visuelle dokumentasjonen for første gang siden 1980 gjort tilgjengelig. (Foto: Stein Sole / Dansearkivet)

Aurora Records og Nasjonalt Scenekunstarkiv sammen om arkiv- og formidlingsprosjekt

Pilotprosjekt skal bevare, dokumentere og formidle musikk skapt til scenekunstproduksjoner i det frie feltet i Norge. Først ut er komponist Åsmund Feidje med verket "Lov....?" fra 1980.

AktueltDansKunstmusikkMusikkhistorieScenekunst

Pilotprosjektet til Aurora Records og Sceneweb (Nasjonalt Scenekunstarkiv) heter «Musikk til scenekunst og visuelle produksjoner», og tar i denne omgang for seg tre utgivelser i løpet av våren 2024, melder plateselskapet Aurora Records.

Først ut er komponist Åsmund Feidje med verket Lov….?, som ble skrevet til en ballett av koreograf Inger Buresund og Collage Dansekompani i 1980.

Danseproduksjonen ble laget etter novellen «Thomas den vise» av Aksel Sandemose. Studiomusikerne på innspillingen var hentet fra Oslo-filharmonien; Kristina Monica Kiss (fiolin), Otto Berg (bratsj), Geir Tore Larsen (cello), Svein Haugen (kontrabass) og Feidjes kollega ved Nationaltheateret, pianist Sigurd Haugen.

Innspillingen og den visuelle dokumentasjonen er nå tilgjengelig for første gang siden 1980, se mer på Scenewebs nettsider.

– Med dette prosjektet gjøres scenekunstmusikk tilgjengelig digitalt på en måte som ivaretar lydkvalitet og opphavsrett, der løsningen samtidig synliggjør den sceniske sammenhengen musikken ble laget til, forklarer prosjektleder i Aurora Records, Yumi Murakami.
– Pilotprosjektet springer ut av behov i feltet for gode løsninger for å presentere både eldre og nyere musikk skrevet til scenekunstproduksjoner med både kunstnerisk og historisk verdi.

Komponist Åsmund Feidje forteller slik om prosessen med å komponere musikken til Lov….?, hans første komposisjon for klassisk besetning:

Etter å ha skrevet en ballett for Collage Dansekompani i 1978 hvor jeg brukte el-gitar, el-bass, piano, trommer og synther i en mer rock-preget komposisjon på 20 min, ville jeg prøve noe annet når oppdraget om Lov…? kom. Det å forme en lengre, sammenhengende komposisjon var annerledes enn å skrive for teater og TV, og nå ville jeg komponere med fokus på strykere. Jeg ville utfordre meg selv ved å skrive i 5/4-takt, og begynte å jobbe med det. Men etterhvert dukket det opp forskjellige behov (som det gjerne gjør i et samarbeid med koreograf), så det ble til at 5/4-takten ble brutt opp både med vals og marsj! Piano og klokkespill ble inkorporert, og når opptaksdagen nærmet seg i Nationaltheatrets studio, ble det nødvendig å gå på tiggerferd bak scenen i Konserthuset for å finne frivillige Filharmonikere. Og de stilte opp og spilte flott, og dette er altså min første komposisjon for «klassisk» besetning.

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access

Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene

Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen

Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen

Ballade video: Pyramider på Månen

Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops. 

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio