— Tradisjonen tro har Petre-sjefen hatt tilhold i Trondheim. Da den lokale journalistklubben hørte at jeg skulle overta som kanalsjef, ønsket de å markere sitt syn på at kanalsjefen bør ha sete i Trondheim, forklarer Lillelien som har bopel og familie i Oslo. – Jeg var imidlertid raskt ute med å understreke at jeg er villig til å pendle intensivt mellom Oslo og Trondheim, og da ble klubben også langt mer positiv. Lillelien har fungert som konstituert kanalsjef etter at Nils Heldal forlot skuta til fordel for EMI i april i år, og understreker at jobben som kanalsjef uansett innebærer mye pendling.
— Petre er på mange måter delt på midten mellom de to byene. Vi har to omtrent like store produksjonssentra i Oslo og Trondheim, derfor er det naturlig at jeg deler arbeidstiden min mellom de to stedene. Den nye kanalsjefen er også rask med å understreke at konflikten med klubben ikke har hatt noen innvirkning på hans samarbeid med Trondheimsdelen av Petre.
— Klubbens uttalelser var ikke på vegne av Petre-journalistene på Tyholdt. De har jeg et utmerket forhold til, og de har ingen ting med denne konflikten å gjøre. Journalistklubben i Trondheim uttalte seg på et prinsipielt grunnlag, og det har jeg i og for seg ingen problemer med å forstå. Uansett er dette problemet ute av verden nå, forteller kanalsjefen som nå må dele ukene sine mellom de to byene.
Lilleliens viktigste målsetting som ny kanalsjef er å øke norskandelen av musikk med ti prosent.
— Ambisjonen er helt klart at Petre skal fortsette å være den viktigste kanalen for ny norsk musikk. Derfor er det viktig å ha en høy norskandel. Men samtidig er det viktig å få med seg at musikk ikke er matte. Hvordan vi hjelper norsk musikk handler om mye mer enn hvor mange norske låter vi spiller. Det er like viktig at vi fortsetter å fange opp nytt norsk talent.
For å hjelpe nytt talent fram iverksetter Petre nå blant annet et nytt prosjekt under årets by:Larm i Kristiansand. Prosjektet går ut på å presentere spesielt utvalgte demoer for et ekspertpanel.
— Gjennom Urørt på nrk.no får vi inn mengder med demoer. Under by:Larm vil vi presentere ti-tolv av de beste demoene for et ekspertpanel med publikum til stede, noe som vil gi masse kjærkommen publisitet til usignerte band. I tillegg er vi jo involvert i prosjekter som Zoom. Allikevel mener jeg at det aller viktigste vi kan gjøre for norsk musikk, er å spille demoer fra band som ikke har fått platekontrakt. Her må vi fortsette å være like flinke som vi er i dag.
— Men hva med artistene som allerede er ”breaket”? Etablerte norske artister har flere ganger klaget på at de blir nektet radiotid fordi de ikke lenger er nye og spennende. Tidligere i år uttalte Thomas Lauvland Pettersen, bassist i Perculator, følgende til musikkmagasinet Musiq.no: – Jeg synes NRK Petre har drevet en forholdsvis inkonsekvent oppfølging. I begynnelsen, da vi var ferske, kunne vi få playlistet omtrent hva det skulle være, men når vi nå er blitt mer etablerte er innstilingen blitt en helt annen. (Les here saken her)
– Vi kan helt klart bli flinkere til å ta med oppfølgerne, de som følger opp en bra debut. Men samtidig er det viktig å understreke at det ikke er noen menneskerett å bli spilt på radioen. Det er jo ikke sånn at alle norske plater skal og må bli spilt. Men i utgangspunktet er jeg enig i at vi kan bli bedre på å spille artister også etter at de er blitt oppdaget, sier Lillelien. |
Norsk musikk gjør det bedre enn noen gang tidligere. Petres rolle i denne utviklingen er Lillelien svært bevisst på.
— Petre kan bidra til å gi norske musikere større selvtillit og skape en bredere musikalsk scene. Når vi bruker ressurser på å oppdage ny, norsk musikk gir vi også et viktig bidrag til norsk kulturliv, sier kanalsjefen og bekrefter at kanalen godt kan tenke seg å samarbeide med andre medieaktører om å nå dette målet. – Men viktigst av alt er at vi bruker de ressursene som ligger i NRK. Og her er det mye å ta fatt i!

– Vi er Norges mest arrogante band – med under 1000 lyttere
Det er få band som lever ut den analoge estetikken så bokstavelig som Lommekniv. Møt ett av de spennende bandene som spiller under årets Musikkfest.

Ballade video: – Det beste vi kan være
Med Anders Buaas med Tanya Wells, Blue River, Nonne, Slug Boys, Highasakite feat. Miriam Bryant, Alan Walker og King, Maja Ratkje, Sigurd Ytre-Arne og Torstein Slåen.

– Vi vant, rett og slett! Sverre Indris Joner og "Clasicos a lo Cubano" til topps i Cubadisco 2025
Joner og orkesteret vant cubansk Grammy for sitt internasjonale samarbeid.

Ny leder ved Dokkhuset Scene i Trondheim
Kulturarbeider, musiker og musikkviter Håkon Hammer starter i jobben 1. august.

Nordisk visefestival vil løfte visa fram i lyset på tvers av grenser
Gjennom fire dager samles hele Norden i Lillestrøm for å feire visemusikken – med allsangmorgener og nordiske nattkonserter på programmet.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".