Utenriksminister Pettersen
Lett sægga denim, dyre joggesko og halvlangt, vokset hår som det sikkert har tatt en time dandere tilstrekkelig uflidd, kan gi inntrykk av at Tomas Lauvland Pettersen er født og oppvekst på SoWhat! Men det stemmer ikke. Tomas er nordlending, og som nordlendinger flest har han krabbet seg nedover til Oslogryta for å finne lykken. Det han fant var en jobb som Norsk Musikkinformasjons nye informasjonsmedarbeider. Hans oppgave: Å informere om det norske musikkliv til utlandet.
Nå er det ikke sånn å forstå at Tomas reiste fra fiskebruk og torsketungeskjering i går, han er aktiv musiker i det fremadstormende og kritikerroste electronica-bandet Perculator, spiller med Sternklang, og har fartstid fra plateselskapet dBut. – Jeg tror dette blir en spennende utfordring, sier Tomas på sitt sedvanlig lavmælte vis. Selv om man er nordlending trenger man jo ikke å skryte på seg for mye før man har vist at man duger, mener han, før han fortsetter: – Men det er klart jeg gleder meg! Det er fett å komme inn i en stilling som er helt ny, så man kan sette mye av agendaen selv, i stedet for å skulle følge i noen andres fotspor. Jeg har fått et rimelig bredt kontaktnett innenfor norsk musikkliv fra Dbut, så det skal bli moro å fortsette markedsføringsarbeidet mot utlandet, om enn på en litt annen måte enn før.
Men hva skal han egentlig gjøre? Med en gnagende mistanke om at mange «Informasjonsmedarbeidere» har hovedfag i pause&kaffedrikking, ber jeg Tomas konkretisere hva denne nye stillingen går ut på:
— Jeg skal først og fremst sørge for at norsk musikk blir tilgjengelig i utlandet. Jeg skal bygge opp en webside på engelsk som etter hvert skal bli den fremste nettportalen for alle som er interesserte i å markedsføre eller orientere seg om norsk musikk. Det er viktig at utlandinger har et sted de kan finne informasjon om hva som skjer på musikkfronten i Norge. Mens jeg jobbet i dBut fikk jeg masse spørsmål fra utlandet om hvor man skulle lete for informasjon om norsk musikk – svaret var dessverre «Et slikt sted finnes ikke». Det er synd om utlendinger som er klare for å kjøpe eller booke norsk musikk, skal måtte gi opp før de har begynt, så oppbyggingen av denne siden er en viktig del av jobben for Norsk Musikkinformasjon.
Som om ikke dette var jobb for nok, skal Tomas også ta tak i den norske innkjøpsordningen for fonogrammer, «sprite den opp litt», som han sier selv:
— Innkjøpsordningen er et utvalg musikk som blir sendt ut til biblioteker, skoler, ambassader, presse og media. Det er liksom dette som skal representere Norge på musikkfronten, så det er viktig at alle sjangre blir representert på en skikkelig måte, og fremfor alt: At mer musikk blir kjøpt inn.
For her er forskjellene graverende. Mens norsk språkarv blir ivaretatt igjennom innkjøp av over 90% av all norsk litteratur, har musikkarven hanglet etter. Mye musikk går tapt, og i motsetning til forlagene kan ikke plateselskapene satse på noe minimumsopplag. I rene tall er det er satt av 60 millioner til innkjøp av bøker hvert år, og bare 7 millioner til innkjøp av musikk.Dette gjør spesielt de små selskapene langt mer forsiktige med å satse på ikke-kommersiell musikk – samtidig som de er de eneste som gjør nettopp det.
— Så, Tomas, med deg bak spakene blir det vel kroken på døra for alt som heter kunstmusikk, da? Kun hipp elektronika på innkjøpslistene de neste årene? Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen smiler sjelmsk fra en krok, mens han lufter sine «bange anelser».
— Neida, ingen fare for det, smiler Tomas, vel vitende om at det neppe er disse tankene som holder herr redaktør våken om natten. – Æ like aill slags musikk, æ, repliserer han på kav nordnorsk, og lener seg tilbake i stolen. Om ikke så mange timer går flyet hans mot Tyskland. Tomas skal dekke det gigantiske musikkbransje-treffet Popkomm i Köln, der store og små aktører fra hele verden møtes for å lytte, kikke og snuse på hverandre.
— Om ikke så lenge vil Norsk Musikkinformasjon presentere en webside, der disse menneskene kan gå inn på hvis de ønsker mer informasjon om hvilke godbiter som finnes innenfor norsk musikkliv. Det blir bra, for vi har jo masse å by på! Og jada, jeg planlegger å dekke spennende utgivelser i alle sjangre, selv om det nok ikke blir den samme dybden eller oppdateringsfrekvensen som man finner på Ballade. Den viktigste oppgaven blir å gi utenlandske interessenter muligheten til å se hva norsk musikkliv kan skilte med, for så å kunne peke dem videre til plateselskaper og band, bransjeaktører, samt skapende og utøvende kunstnere. Jeg har stor tro på at så snart mulighetene er der, vil også resultatene vise seg.
Ballade kommer til å trykke Tomas Pettersens stemningsrapport fra Popkomm i løpet så fort den kommer inn, og ønsker ham lykke til i det norske musikklivs tjeneste – både ute og hjemme.
Ledige stillinger
Kommunikasjonsrådgiver og prosjektmedarbeider
FolkOrg Søknadsfrist:08/01/2025
Førsteamanuensis i akkompagnement
Norges musikkhøgskole (NMH) Søknadsfrist:05/01/2025
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025