Noxagt @ Charlies Bar (foto: Tor Erik Schrøder)

TrashPop-suksess i Kristiansand

Etter to år er konsertserien TrashPop godt etablert i Kristiansand, og gjengen bak gleder seg nå til å gyve løs på 2006-sesongen. – Med fire utsolgte konserter og høyt snittbesøk ellers er vi godt fornøyd, og når vi til og med klarer å trekke mange mennesker for å se det ukjente spanske discopostpunk-bandet Delorean føler vi at vi er kommet et godt stykke på vei i å etablere et konsertkonsept publikum stoler på, sier Louis A.S. Holbrook i TrashPop til Ballade. Fredag 16. desember avsluttes årets TrashPop med en konsert med bandet Flying Edward.

Kalender

Legg til arrangement
Se alle

Av Øyvind Holen

Når Hilmar Bergendahl Larsen og Jakob Langvik inntar scenen sammen med resten av Flying Edward på Charlies Bar i Kristiansand fredag 16. desember, avrunder de en konsertserie som har gått svært bra for ildsjelene bak. Faktisk går Louis A.S. Holbrook i TrashPop så langt at han beskriver høstens konsertserie som ”overraskende bra”.

— Egentlig har det gått veldig bra de to årene vi har holdt på. Vi var så heldig å få Ricochets som sesongåpning i høst, og de trakk lett de 110 publikummerne det er plass til på Charlies Bar. En slik åpning bidro til at vi nådde fram til større publikum og også de nye studentmassene. Vi arrangerte 12 konserter i høst, fire av dem var utsolgt og det var ellers godt snittbesøk. Når vi til og med klarer å trekke mange mennesker for å se det ukjente spanske discopostpunk-bandet Delorean føler vi at vi er kommet et godt stykke på vei i å etablere et konsertkonsept publikum stoler. Vi har klart å bygge en identitet rundt et spillested, og publikum føler seg trygge på at vi tilbyr kvalitet, variasjon og en god opplevelse, sier Holbrook.

Fire utsolgte

Foruten Ricochets solgte TrashPop-konsertene med Serena-Maneesh, Helldorado og lokale James Band ut alle billettene, og sistnevnte er et solid bevis på at TrashPop-konsertene er blitt et etablert varemerke. For da James Band spilte på en annen Kristiansand-scene noen uker tidligere, solgte de bare 20 billetter. Holbrook forteller at TrashPop har arrangert 55 konserter i løpet av de to siste årene, og at snittbesøket i høst lå på 80 publikummere per konsert. Han sammenligner med Checkpoint Charlie, som i år har arrangert i underkant av 60 konserter og hatt et snittbesøk på 90 publikummere. Holbrook tror TrashPop-konsertene har fylt et tomrom i Kristiansands konserttilbud.

TrashPop startet opp i januar 2004, og lignende konsertserier i Kristiansand har vært bygd opp opp med smalere profiler, mener Holbrook. Han nevner goth-, metal-, jazz- og bluesklubber som eksempel. TrashPop konsentrerer seg om rock, pop og alt.country, og ha artister som Noxagt, Cloroform, Karen Jo Fields, Center of the Universe, Home Groan, The International Tussler Society, Sissy Wish og The Beautiful People på cv-en.

— De har ikke spent så vidt som vi har gjort musikalsk, mens lignende tiltak innenfor indiesegmentet opererer i har de siste årene vært for sporadiske. Tilbudene har vært der i sporadisk grad, men uten voldsom kontinuitet og frekvens, og til syvende og sist ganske uberegnelig. For å få noe slikt til å fungere, må du knytte til deg et stampublikum, med base i folk som har vært sultefôret på slike ting.

Holbrook mener videre vi må tilbake til første halvdel av 90-tallet for å finne en lignende kvalitet og frekvens i konserttilbudet, og da snakker han om tiden da Markens holdt det gående i to etasjer, mens de som drev det også holdt hånda over den kunstneriske virksomheten. Før det igjen hadde utestedet CeeBee en lignende posisjon, mens det i dag er et samarbeid mellom den idealistiske TrashPop-gjengen og det helkommersielle restauranthuset Rederiet, som Charlies Bar er en del av. TrashPop drives av Ole-Marius L. Mathiassen, Ronny Haugeland, Jørgen Skauge, Sarah M. S. Holbrook og Louis Holbrook selv. Han

— Vi som driver TrashPop står helt på utsiden av Charlies Bar, og gjør konsertarbeidet på fritiden. Rederiet er en helkommersiell aktør i utelivsbransjen, men Charlies Bar har alltid hatt en liten scene med livekonserter jevnt og trutt. Det er rett og slett blitt et samarbeid som er bra for begge parter; vi får det vi vil og de får det de vil.

Godt samarbeid

Holbrook vil anbefale modellen for andre ildsjeler i byer som kanskje ikke har en Mono eller en Garage, klubber der den musikalske profilen og eierskapet går hånd i hånd. Det er bare en ting som er viktig å huske på i samarbeid med utelivsentrepenører som kanskje ikke er like opptatt av musikken.

— Slike idealistiske konsertserier kan lett bli for snevert, og det ender ofte i at man booker fullstendig ut fra egen interessere. Det er viktig å beholde fokus på symbiosen mellom arrangør og eier, og tenke over at begge parter kan tjene på et samarbeid. Vi booker slik at vi trekker et publikum, mens TrashPop på sin side har vært med på å bygge opp Charlies Bars renommé ute blant folk. Et suksesskriterium er de som står for den idealistiske kraften og det kunstneriske innholdet må være klar over at alle bør få noe igjen for arbeidet, ellers blir det lett skadelidende for en eller alle parter.

Holbrook sitter nå midt i bookingen av vårsemesteret, men vil ikke røpe noe av programmet ennå. Foreløbig er første konsertdato satt til 25. januar, men de vil forsøke å få til noe allerede 13. januar.

— Det som er morsomt er at flere av bandene vi booker ender opp på Quartfestivalen, som Serena-Maneesh nå til sommeren. Av navnene jeg har på plakaten for våren er det også flere som er aktuelle på både Quart og Bylarm og vi satser også på å øke konsertfrekvensen litt. Vi prøver også å finne litt penger for å kunne booke noen litt større navn, siden kapasiteten på 110 publikummere setter økonomiske sperregrenser. Vi har hatt Ricochets og Cloroform i høst, begge navn som henger temmelig høyt og som folk kanskje blir overrasket over at spiller på et såpass lite sted som Charlies Bar. Men det tror jeg også er et resultat av at vi jobber hardt med å være gode verter, slik at artistene koser seg og får den hjelpen de trenger. Dermed tror jeg vi har oppnådd tillit nok i denne delen av bransjen til å fortsette å booke navn av dette kaliberet.

Du finner mer om TrashPop her.

Stillinger

Trekkspillpedagog 10 %

Nordre Follo kulturskole

Vikariat som akkompagnatør

Barratt Due musikkinstitutt

Pianopedagog – 60%

Nordre Follo kulturskole

Dirigent

Jar Skoles Strykeorkester, Bærum

Kommunikasjons-ansvarlig

Musikkforleggerne

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev