Spylarm07_plakat

spy:Larm – et motkulturelt arrangement til by:Larm

UFFA-huset i Trondheim holder motarrangement til årets by:Larm i Trondheim. Arrangørene er sterkt kritiske til by:Larms kommersielle holdning, fildelingskampanje, aldersgrense, lokalisering og kulturpolitiske verdisyn. – Man ser en stadig økning av samarbeid mellom kommersielle aktører og musikkbransjen. Vi er svært skeptiske til måten dette blir håndtert på hos by:Larm, spesielt når by:Larm som allerede sitter på millioner i billettinntekter og sponsormidler stikker sugerøret ned i glasset av sårt trengte kulturmidler, heter det fra UFFA.

Kalender

OPUS13: Debutkonsert

25/01/2022 Kl. 19.00

Oslo

Operapub på Røverstaden

26/01/2022 Kl. 19:00

Oslo

Glogerfestspillene: åpningskonsert

26/01/2022 Kl. 19:30

Viken

UFFA gir på sine nettsider følgende begunnelse for at de arrangerer spy:Larm:

Aldersgrense

Etter å ha tatt by:larm programmet i nærmere øyesyn har vi funnet ut at tilnærmelsesvis alle konsertene er forbeholdt dem over 18. Skal kultur være eksklusivt – utelukkende forbeholdt et innbringende, øldrikkende publikum?

Det SKAL gå an å lage løsninger som åpner for at de under 18 kan få med seg konsertene.

Dette løses med egne serveringsområder på de fleste festivaler og burde være et krav, spesielt når det er snakk om arrangementer som mottar såpass med kulturstøtte.

Personvern kontra kapitalistisk motivert overvåkning

Platebransjen bruker en anledning som vil samle svært mye musikkinteressert ungdom og unge artister til å kjøre en kampanje mot fildeling. UFFA er i utgangspunktet uenig i den politikk som føres i Norge hva intellektuell eiendomsrett og kopirett angår. Likevel er det bransjens håndtering av dette som er hovedgrunnen som vi velger å ha fokus på i denne omgang.

Bransjens arrogante holdning til personvern og deres overvåkning av enkeltpersoner som benytter seg av fildeling på internett må forbys! Orwell snur seg i grava!

Skal næringslivet ha lov til å overvåke forbrukere i deres eget hjem dersom de skulle ha en økonomisk interesse av dette? Nei!

Spørsmålet er egentlig, når datatilsynet nå har tråkket over grensen og godtatt kommersiell overvåkning av privatpersoner; kan de egentlig nekte noen som helst å overvåke deg? Skal myndighet være noe som de med mest penger, som dermed kan legge press på staten, skal kunne «kjøpe»?

Vi samarbeider med Piratgruppen Norge når det gjelder denne spesifikke saken.

Holdning til reklame og kommersialisering av kultur

by:Larm er reklamemettet og reklameorientert. Man ser en stadig økning av samarbeid mellom kommersielle aktører og musikkbransjen. Er dette en innføring av et kommersielt mellomledd mellom kulturaktørene? Vi er svært skeptiske til måten dette blir håndtert på hos by:Larm – spesielt når by:Larm som allerede sitter på millioner i billettinntekter og sponsormidler stikker sugerøret ned i glasset av sårt trengte kulturmidler.

Kultur- og ungdomstilbud er truet og legges ned over hele landet. I stedet velger kommune, fylkeskommune, staten og festivalstøtteordningen og gi midler til en bransjefest som allerede sitter godt i det økonomisk.

Viser til by:Larms budsjettoversikt (hentet fra by:Larm.no):

*
Norsk Kulturråd – Festivalstøtteordningen 4 %
*
Billett og salgsinntekter 36 %
*
Sponsorinntekter 31 %
*
Kommune og fylkeskommune 12 %
*
Delegatavgifter 13 %
* Annen støtte 3 %

De 4 % by:Larm får i støtte fra Festivalstøtteordningen tilsvarer kr 500,000,- mens de 12 % de får fra kommune og fylkeskommune tilsvarer kr 1 500 000,-

Den totale summen som svis av på bransjefesten er altså kr 12 500 000,-

Støtten de får fra støtteordninger (statlige så vel som kommunale) kunne så absolutt vært bedre anvendt. Når det kun er snakk om 16 % av kostnadene det er snakk om, er det ikke tvil om at de gjennom egen kan skaffe seg midler.

by:Larm er en nærings-, og ikke en kulturfestival. Vi ser derfor at det er et offentlig forvaltningsproblem at midler tiltenkt kultur blir tildelt noe som hovedsaklig er en nærings- og bransjefestival. Pengene kunne helt klart blitt bedre disponert hvis de ble tildelt relevante(!) kulturrettede tiltak for ungdom.

Ikke-kommersielt fokus

Vi arrangerer spy:Larm for å fremme musikken som er utdefinert av by:Larm – for å vise frem den alternative og ikke-kommersielle musikkscenen. Dette med et bredt program med gode artister. Vi arranger spy:Larm, i UFFA-tradisjon, uten noen form for tilskudd, sponsing eller annonsering.

Alt arbeid for å få til dette er gjort på frivillig basis.

Svartlamo’n som plassering

Plasseringen av årets by:Larm på Svartlamo’n sees på som en provokasjon og et forsøk fra kommersielle aktører til å misbruke det folk har bygd og kjempet for til å fremme kommersielle verdier.

Kulturpolitisk verdisyn

Vi arrangerer motfestivalen for å vise hvilke verdier vi står for og mener er viktig å få fokus på – både på et kulturelt, politisk og medmenneskelig plan. Dette i respekt for artister som jobber med musikk for musikken sin del (sier ikke med dette at de som spiller på by:larm ikke gjør det) – og i respekt for alle på Svartlamo’n som føler seg tråkka på og overkjørt i forhold til at by:Larm fikk lov til å disponere lokaler der.

Vi vet at det ikke er en bred demokratisk oppslutning om dette og er skeptiske til hvordan dette fikk gjennomslag.

Død over all kommersiell kulturtilknytning!

Program for spy:Larm:

Fredag 09.

Konserter:
kl.20:00 / kr 60 / La Casa Fantom, Ubehag, Drain The Blood

Lørdag 10.

Forum:
kl.17:00 / Tema: Fildeling, Intellektuell eiendomsrett, Kopirett, Opphavsrett / Innledning v. Piratgruppen.no

Konserter:
kl.20:00 / kr 60 / MTSix, Death Is Not Glamorous, Temper, Ella Guru, Rest In Piss.

Her kan interesserte lese mer om UFFA. Artikkelen er skrevet i etterkant av allmøtet 31. januar.

Ballade gjør for ordens skyld oppmerksom på at alle tall, synspunkter og karakteristikker står for UFFAs regning.

Også Dagbladet bringer i dag en artikkel om sannsynlige protestaksjoner mot by:Larm, under overskriften «Pirater vil aksjonere under by:Larm».

Stillinger

Festivalsjef/ kunstnerisk leder

Riddu Riddu Festivála

Universitetslektor i gehørtrening

Norges musikkhøgskole (NMH)

Country Manager

Musikkundervisning Norge AS

Generalsekretær

Noregs Ungdomslag

Seksjonssjef for økonomi, personal og arkiv

Norges musikkhøgskole (NMH)

PR & Markedsansvarlig

Rockefeller, John Dee og Sentrum Scene

Solo OBO Bodø

Arktisk Filharmoni

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this