Sjanseløse debutanter
30 av 40 albumutgivelser på VGs Topp 40-liste er tv-annonsert. Norske debutanter som Jane, Maria Solheim, Tweeterfriendly Music, Johanna Demker og Peter Chrystalief (bildet) drukner i mengden uten tv-reklame.
Harald Tømte, salgssjef i Universal Music, ser mørkt på situasjonen for nye norske artister.
— Situasjonen for norske debutanter er fortvilet. Det store publikum har ingen andre referanser lenger enn det som annonseres på tv. Det betyr at mange artister blir usynlige, fastslår Tømte overfor VG.
— Har ikke en artist slått igjennom de første 2-3 ukene, så er det slutt. Da går toget, mens artisten står igjen på perrongen, bemerker Mats Nilsson, direktør i Warner Music.
Plateselskapene Universal, EMI, Sony, Warner, BMG og Virgin har en samlet markedsandel på hele 78,7 prosent. Det er disse selskapene som først og fremst har råd til å tv-annonsere, og dermed dikterer utviklingen i norsk musikkliv.
Herborg Kråkevik, Sissel Kyrkjebø, Briskeby, Bjørn Eidsvåg, søskentrioen Ola, Lars og Kari Bremnes, samt «Perleporten»-albumet med norske artister, overlevde alle desember og har preget VG-lista sterkt i første halvår så langt.
Ledige stillinger
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Tenortrombonist
Forsvarets musikkSøknadsfrist:20/12/2024
Nestgruppeleder bratsj
Kilden teater og konserthusSøknadsfrist:16/12/2024
Prosjektansvarlig
IFPI NorgeSøknadsfrist:09/12/2024
Kunstnerisk leder Trondheim Voices
Stiftelsen Midtnorsk jazzsenterSøknadsfrist:15/01/2025