Harald Tømte, salgssjef i Universal Music, ser mørkt på situasjonen for nye norske artister.
— Situasjonen for norske debutanter er fortvilet. Det store publikum har ingen andre referanser lenger enn det som annonseres på tv. Det betyr at mange artister blir usynlige, fastslår Tømte overfor VG.
— Har ikke en artist slått igjennom de første 2-3 ukene, så er det slutt. Da går toget, mens artisten står igjen på perrongen, bemerker Mats Nilsson, direktør i Warner Music.
Plateselskapene Universal, EMI, Sony, Warner, BMG og Virgin har en samlet markedsandel på hele 78,7 prosent. Det er disse selskapene som først og fremst har råd til å tv-annonsere, og dermed dikterer utviklingen i norsk musikkliv.
Herborg Kråkevik, Sissel Kyrkjebø, Briskeby, Bjørn Eidsvåg, søskentrioen Ola, Lars og Kari Bremnes, samt «Perleporten»-albumet med norske artister, overlevde alle desember og har preget VG-lista sterkt i første halvår så langt.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.