— Det var vært en lang prosess fram mot dette prosjektet, forteller Jahn, som ikke legger skjul på at NRK-apparatet er en smule tungrodd når det kommer til satsing på populærmusikk. – Det har blitt mye massasje av diverse stoppesteder her i NRK, ja, bekrefter hun.
Nå er imidlertid programkonseptet under utvikling, og auditionen til programledere starter i januar.
Så NRK ønsker ikke å ta i bruk de ressursene som allerede finnes i radiokanaler som P3?
— Til en viss grad kommer vi nok til å hente ressurser litt derifra også. Men først og fremst ønsker vi å trekke inn nye krefter. Det ville ikke være særlig hensiktsmessig for NRK hvis vi la ned alle ressursene i NRK P3 som en følge av dette programmet, forklarer Jahn, som har hatt travle dager siden programidéen ble offentliggjort.
— Telefoner og eposter strømmer inn hele tiden fra folk som ønsker å bli programledere, forteller hun, og understreker at musikk-kunnskaper og engasjement er de to viktigste kvalifikasjonene for jobben.
— Vi ser etter folk som passer på TV og som har en stor platesamling hjemme. En egen platesamling er veldig viktig!
Musikkprogrammet skal bli et reportasje-orientert magasin med vekt på nyheter. Men Jahn vil også presse inn musikkvideoer i den knappe sendetiden. Er ikke en halv tome i snaueste laget når man skal lage et seriøst musikkprogram med åpenhet for mange sjangere?
— Joda, det er ikke all verdens. Men det er tross alt en hundre prosent forbedring fra det tilbudet vi har i dag, sier Jahn, som understreker at mye av programprofilen vil bli tilpasset til programlederne.
— Det er viktig at de som er med å presentere programmet også er med å utforme det. Musikkformidling handler jo nye om personlig engasjement.

Ballade video: Drømmer om barndommen
Super sommermeny med musikkvideoer fra Levina Storåkern x 2, St. Niklas, Quarter Wolf, Hamstermann, El Cartel, Therese Ulvan, STORM & Fixation, Ole Evenrud og Henning Kvitnes.

Hvor brenner det, Guro Furunes Pettersen og Chris Schaal?
Evner bransjen å bevare en grasrot av ny kreativ musikk og bransje utenfor hovedstaden? Og hva kjennetegner egentlig en vellykket undergrunnsscene?

– Øyafestivalen må ta et oppgjør
Utestedet Blå avslutter samarbeidet med Øyafestivalen i protest mot festivalens eierskap.

Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.
Minneordene over trommeslager Axel Skalstad er skrevet av Filip Roshauw. Skalstad gikk bort i en ulykke nylig, altfor ung med sine 32 år.

Så vanskelig er det ikke.
Hva om likestilling på festivalene bare var...helt vanlig?

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025
Under årets møte ble de fleste foreslåtte endringene i vedtektene vedtatt, men noen sentrale forslag falt.