Av Arvid Skancke-Knutsen
Den 13. juni 2005 lanseres This is Music From Norway – en ny internettbasert musikktjeneste som bl.a. har som ambisjon å gjøre norsk musikk- og kulturliv kommersielt tilgjengelig for nærmere fem millioner norskamerikanere gjennom portalen www.norway.com.
This is Music From Norway sier selv at de skiller seg ut i jungelen av musikktilbydere på internett. Tjenesten tilbyr nedlastninger fra norske artister, samt et bredt spekter av informasjon om norsk musikk- og kulturliv.
Et digitalt utstillingsvindu for norsk musikk
— Sammenlignet med iTunes – hvor en definitivt vil få problemer med å finne norske artister dersom man bor utenfor Norge – vil This is Music From Norway fremstå med en tydelig norsk musikkprofil, sier Terje Sand i Brand Management Group.
Brand Management Group holder til i lokalene til Virtual Garden i Løvenskjoldsgate i Oslo, der de i morges avholdt pressekonferanse omkring lanseringen av den nye nettportalen.
This is Music From Norways fremste marked vil være Nord-amerika, hvor den største andelen av etniske nordmenn utenfor Norge holder til. I nær fremtid vil This is Music From Norway også gjøres tilgjengelig i andre deler av verden.
This is Music From Norway omtaler seg selv som et nyvinnende samarbeidsprosjekt mellom flere aktører i norsk musikkliv, samt Norwegian American Foundation og Nordmannsforbundet gjennom Norgate AS, som eier og drifter portalen www.norway.com. I tillegg til å ligge som en underavdeling av denne adressen, har This Is Music From Norway også sitt eget domene på www.musicfromnorway.com.
Norway.com: Den mest besøkte inngangsporten til Norge og Skandinavia
Norway.com, som er det offisielle nettstedet for Norwegian American Foundation, hadde 621 000 unike brukere i januar 2005, en økning på 223 000 besøkende siden samme tid i fjor. Dette skal gjøre nettstedet til den best besøkte inngangsporten til Norge og Skandinavia. Mer enn 60 prosent av brukerne kommer fra Nord-Amerika, mens rundt 20 prosent av besøkene er fra skandinaviske brukere.
Norway.com samler ineteressene til over 900 norsk-amerikanske organisasjoner og virksomheter. Kim Nesselquist, som er direktør for Norwegian American Foundation, er svært fornøyd med utviklingen, og har forkynt følgende mål for inneværende år:
— Vår ambisjon er å nå 10 millioner brukere i året innen utgangen av 2005.
Vil føre pengene tilbake til norsk musikkliv
Hensikten med This Is Music From Norway er i følge initiativtakerne tresidig, der man søker å
* Utnytte internett som verdiøkende kanal for norske artister, eiere og forvaltere av nasjonale musikkrettigheter
* Utnytte hundreårsmarkeringen 2005 og den oppmerksomhet denne hendelsen får i USA, om norsk historie, kulturliv og røtter, til å markedsføre norske artister og opphavsmenn.
* Skape en kommersiell forretningsmodell som tar sikte på å føre så mye økonomiske ressurser som mulig tilbake til norsk musikkindustri . Målet er å stimulere til fremtidig utvikling av norske artister og musikere.
— Oppmerksomheten i utlandet rundt norske artister har aldri vært større, mener Sand, som naturligvis ser dette som et godt signal for den fremtidige driften.
— Noen gode eksempler er nykommeren Annie, Røyksopp og Leif Ove Andsnes, som alle har oppnådd en imponerende internasjonal suksess. This is Music From Norway ønsker å støtte opp under, og øke denne oppmerksomheten, ved å være et vindu hvor norske artister og norsk musikkliv kan presentere og selge seg selv.
Tjenesten skal rulles ut i flere faser, hvorav fase en altså er samarbeidet med www.norway.com.
Musikkinformasjonssenteret: – Et naturlig samarbeid
Alt i dag kan interesserte ta i øyensyn de nye nettsidene, som bl.a. inneholder en opplenket utgave av VG-lista, nyheter fra Phonofile, samt artikler fra MICs engelskspråklige nettsider. I tillegg finner man også en oppdatert begivenhetskalender for norske konserter og arrangementer i USA og Canada, samt en tilsvarende oversikt over større musikkarrangementer her hjemme.
— Vi ser frem til dette samarbeidet, og ser på det som en naturlig utvidelse av den engelske nettjenesten vår, sier informasjonssjef Aslak Oppebøen i MIC. – Dette kan gi oss et nytt marked, som vi ikke har hatt tilgang til på samme måte før.
For ytterligere informasjon kan alle interesserte ta kontakt med Terje Sand i Brand Management Group på terje@brandmanagement.no.

– Vi er Norges mest arrogante band – med under 1000 lyttere
Det er få band som lever ut den analoge estetikken så bokstavelig som Lommekniv. Møt ett av de spennende bandene som spiller under årets Musikkfest.

Ballade video: – Det beste vi kan være
Med Anders Buaas med Tanya Wells, Blue River, Nonne, Slug Boys, Highasakite feat. Miriam Bryant, Alan Walker og King, Maja Ratkje, Sigurd Ytre-Arne og Torstein Slåen.

– Vi vant, rett og slett! Sverre Indris Joner og "Clasicos a lo Cubano" til topps i Cubadisco 2025
Joner og orkesteret vant cubansk Grammy for sitt internasjonale samarbeid.

Ny leder ved Dokkhuset Scene i Trondheim
Kulturarbeider, musiker og musikkviter Håkon Hammer starter i jobben 1. august.

Nordisk visefestival vil løfte visa fram i lyset på tvers av grenser
Gjennom fire dager samles hele Norden i Lillestrøm for å feire visemusikken – med allsangmorgener og nordiske nattkonserter på programmet.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".