Norsk Rockforbund registrerer årets tildelinger fra Norsk kulturråd til rockfestivalene som et stort gjesp. Stillstand synes å være fagutvalgets ønske, i skarp kontrast til den meget positive utviklingen både innenfor norsk rock, pop og blues. Vi tror ikke dette er riktige signaler å sende til sjangre som lenge har vært underprioritert i ordningen.
Noen spesielle kommentarer knyttet til tildelingen:
— at en suksess som Øyafestivalen får en reeel nedgang i støtte fra Kulturrådet er utilgivelig og alvorlig.
— at både Vossajazz og Nattjazzen får økninger, som samtidig konkurrerer med Ole Blues (Bergen Music Fest) om artistene, gir ytterligere statlig konkurransevridning.
–det synes som om festivaler med høy egeninntjening delvis straffes for det; jfr. bl.a. Quart.
–vi gleder oss over økningen til jazzfestivalene generelt, men det som smaker av postkort-tildelingen til Maijazzen ødelegger glansen. Postkortene synes også å være sendt i retning av Vestfoldfestspillene.
Dette gir desverre grobunn for at NRF opprettholder kritikken som vi kom med når utvalgene ble oppnevnt i vinter; dette var ikke rock-festivalenes folk. Det har utvalget vist ved denne tildelingen. Det er ingenting i de statlige kulturpolitiske mål som etter vår mening skulle tilsi lite støtte til rock- og bluesfestivaler.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.