Cape

Nedtur for «Popstars»

Mens seerne flokker til «Big Brother», opplever TV 3s «Popstars» seersvikt. 143.000 seere så andre avsnitt av serien, mens bare 106.000 lot seg lokke sist søndag. I dag er det radiopremiere på den første singlen til seriens popgruppe, Cape.

Kalender

Ås jazz – en liten jazzfestival

27/01/2023 Kl. 12:00

Viken

Spins, Trills & Glides: NMK & Alessandra Rombolá

28/01/2023 Kl. 18.00-19.30

Oslo

Taffelmusikk!

28/01/2023 Kl. 20:00

Oslo

Radiopremieren på Capes «Tic Tac» finner sted på NRK PeTre kl. 18 i «VG-listas Topp 20». Singlen legges ut for salg mandag 2. april.

Kjetil Tefke, Alf Gunnar Nilsen, Mette Olsson, Phung Hang og Hanne-Karine Sørby i Cape ble plukket ut blant 1104 håpefulle på audition til TV 3-programmet «Popstars», som det til nå er vist tre episoder av. Seertallene kan ikke måle seg med konkurrent «Big Brother», som vises rett etter «Popstars» på søndager, men ligger på rundt 15-16 prosent oppslutning. 125.000 så første episode, 143.000 så den andre, mens bare 106.000 så den tredje. Men TV 3 satser på en økning nå som den første singlen snart slippes for radiospilling.

— Seertallene burde vært bedre. «Popstars» har druknet litt i oppstyret rundt «Big Brother», og seertallene er lavere enn jeg hadde håpet, sier Arne Thoresen i MTV Produksjon, som lager «Popstars» for TV 3.

«Popstars» startet eksistensen i New Zealand, før tv-serien for alvor tok av i Australia i fjor. Bandet Bardot ble populære tv-helter og klatret også til topps på de australske salgslistene. Serien gikk også bra i Storbritannia, Tyskland og Hongkong, og utspiller seg nå i Norge og Sverige.

Thoresen kaller serien en «underholdningsdokumentar» eller «glam-dokumentar».

— Ideen bak er å vise ungdom hva som skjer bak kulissene i musikkindustrien. Det er ikke bare nok å synge en fin sang, det kosmetiske er vel så viktig.

Og Cape har et solid støtteapparat: Manager, plateselskap, produsent, koreograf, sangpedagog, stylist og trener, sistnevnte sågar med bakgrunn fra både Krigsskolen og kickboksing på landslagsnivå.

Norsk Underholdningsindustri (NUI) har skrevet platekontrakt med Cape. Erling Johannessen i NUI innrømmer at serien nok ikke gir et realistisk bilde av hvordan norsk platebransje fungerer.

— De færreste norske artister har råd til egen stylist og koreograf, men det er kanskje slik det burde ha vært hvis vi skulle hatt håp om å ta opp konkurransen med utenlandsk popindustri. Jeg håper Cape blir popstjerner, det vil si at både single og album kommer inn på Topp 10 på VG-lista. Og da kan det umulig skade med at over 100.000 seere følger gruppa på tv, det jeg ser utelukkende positivt på, sier Johannessen.

Mer info om Popstars finner du her.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev