Når den engelske kirke tjener på at du strømmer en låt av Beyoncé
– Mer verdt enn gull og olje! Historien om et innbringende låtkatalogselskap går verden over.
Norske musikkaktører kan for lite om egne rettigheter – og enda mindre om forlagene som kunne forhandlet rettighetene for dem – skriver Ballade.no om i dag. Men noen som kan noe om pengene som kan genereres, er den engelske kirka! Det vil si, de kan å investere – og ett av stedene Church of England, lik andre internasjonale investorer, har putta penga sine, er i et selskap som spesialiserer seg på å eie rettighetene til sanger. Store sanger. Ikke nye sanger, men sanger som har vært hits i flere år.
Nylig kom den småkuriøse nyheten om at den engelske kirka – fordi den eier deler av selskapet Hipgnosis – også kan cashe inn deler av vederlag som genereres hver gang hits som Boys ll Men og Whitney Houston og Beyonce har sunget.
– Musikken jeg har kjøpt er mer verdt enn gull og olje, sier Hipgnosis-grunnlegger Merck Mercuriadis til BBC, som er blant mediene som har sett på forretningsmodellen hans.
Kuriøst, men myntklingende nok – og ny forskning peker på hvordan norsk musikkbransje får råd om å lære mer om nøklene til inntjening knytta til sanger. Les mer om forskningsrapporten Digital ambivalens. Norsk musikk i internasjonale markeder her.
Ledige stillinger
Kommunikasjonsrådgiver og prosjektmedarbeider
FolkOrg Søknadsfrist:08/01/2025
Førsteamanuensis i akkompagnement
Norges musikkhøgskole (NMH) Søknadsfrist:05/01/2025
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025