Marianne Jemtegård, Mute

Mute mister utgiver

Dagsavisen melder at musikkmagasinet Mute må finne seg en ny utgiver, etter bare en utgave i regi av de nye eierne Editorium. Mute-redaktør Marianne Jemtegård sier til Ballade at hun har godt håp om å finne ny utgiver, men innrømmer at det ser ut til å være vanskelig å drive musikkavis i Norge.

BransjenPopulærmusikk

Av Arvid Skancke-Knutsen

Musikkmagasinet Mute kom med sitt debutnummer i mars 2002, og rakk bare å gi ut fem utgaver hos Gekko Publishing før ugiveren gikk konkurs med over tyve millioner kroner i gjeld. Selskapets tre bladtitler, Mute, 2003 og Filmmagasinet, skulle alle videreføres under navnet Editorium av Hod A/S, som selv hadde femti prosent eierskap i Gekko.

— Jeg hadde ingen anelse om dette før det skjedde, så Gekko-konkursen kom som en bombe, fortalte Marianne Jemtegård til Ballade i januar. – Vi har hatt et par ekstremt hektiske og nervepirrende uker, hvor vi har gått fra ett lederskap, til ingen ledelse, til en ny. Det er godt å vite at vi får fortsette, så nå fokuserer vi på å produsere et enda bedre musikkblad i 2003.

Men så lett skulle det altså ikke gå. Editorium trekker seg nå som utgiver av Mute etter bare en utgave, og daglig leder av Editorium AS, Trond Kittelsen, uttaler følgende til Dagsavisen:

— Avtalen Marianne Jemtegård hadde med tidligere utgiver Gekko kan vi ikke etterleve. Da er det bedre at hun prøver seg på egen hånd. – Da det gikk mot konkurs i fjor, kjøpte vi ut aktiva i Gekko, deriblant rettighetene til bladene Filmmagasinet, 2003 og Mute. Da fikk vi opplyst av Erik Lorentzen at Gekko hadde 50 prosent av utgiverrettighetene til Mute. Det viste seg ikke å stemme.

Da Ballade i januar intervjuet den samme Kittelsen i forbindelse med overtagelsen av Mute, var tonen svært så hjertelig:

— Mute virker som et svært løfterikt konsept, og Marianne Jemtegård er et fantastisk menneske, med en arbeidskapasitet som kan ta pusten fra de fleste.

I intervjuet med Dagsavisen beskriver Kittelsen nå forholdet på følgende måte:

— Vi har vært i forhandlinger med Jemtegård, men kom ikke til enighet om fordelingen av kostnader og inntekter ved utgivelsen av Mute. Derfor er det nå klart at vi ikke vil fortsette med Mute.

Mute har hatt nokså stor gjennomtrekk av skribenter siden oppstarten, og har heller ikke kommet med så mange utgaver som opprinnelig planlagt. Marianne Jemtegård ønsket av hensyn til videre forhandlinger ikke å utdype situasjonen for mye, men ga overfor Ballade onsdag formiddag uttrykk for godt håp om å finne en ny utgiver, slik at en ny utgave av Mute kan være ute alt i april/mai.

— Det meste har hele veien gått greit for Mute sin del, men det kan virke som om det henger et spøkelse over det å drive musikkavis i Norge. Går det ikke dårlig med oss, så gjør det det med utgiveren. Nå må vi bare få avsluttet forholdet til Editorium på riktig måte, før jeg kan si noe mer.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access

Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene

Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen

Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen

Ballade video: Pyramider på Månen

Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops. 

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio