Spellemannprisen - harpe

Mer om Spellemannsprisen

Ballade bragte i går et oppslag om Spellemannsprisen, der flere har reagert på tilsynelatende skjevheter i forholdet mellom antall påmeldte og antall nominerte titler i de forskjellige klassene. Rune Kristoffersen var med på å målbære denne kritikken, og er ikke helt fornøyd med svarene Andreas Gilhuus fra Spellemannskomiteen ga.

BransjenPolitikk & debattPopulærmusikk

Hei.

Vil gjerne kommentere enkelte av Gilhuus sine uttalelser i ballade.no onsdag.

Noe av poenget i min kritikk blir muligens litt borte når man får gale opplysninger. Således virker 3 nominerte av 20 innsendte (og ikke 30 som opplyst flere steder) i elektronika-klassen som et helt greit forhold.

Men det er fremedeles ganske skeivt i forhold til f.eks. hip-hop klassen.

Det komitéen gjør her er jo å ganske eplekjekt gå inn og si at kvaliteten her er så høy at den krever flere utvalgte. Det er godt mulig det, men skal komitéen gå inn og overstyre juryen av den grunn?

Det åpner jo for endel interessante muligheter. Og man underkjenner jo juryen totalt.

Og da er det jo ganske rart at man ikke finner å kunne gjøre det samme i elektronika-klassen,en sjanger hvor norske utgivelser har fått ganske så stor anerkjennelse både her og der i løpet av fjoråret. Det er vel en av hovedgrunnene til at man har fått aksept for denne kategorien. Paradoksalt nok?

Åpen klasse er alltid en spesiell kategori forbundet med mye rart. Sånn vil det alltid være. Som mangeårig ansvarlig for ECM Records i Norge har jeg hatt et spesielt forhold til denne klassen gjennom årene, og har egentlig aldri opplevd at de nominerte burde vært andre steder.

Personlig synes jeg det er utrolig merkelig å finne Anja Garbarek i Åpen Klasse.

Hva er vel hun om ikke en Popsolist? Eller er hun litt for «sær»? Eller er det rett og slett litt for mye politikk i det hele?

Her har komitéen sovet i timen.

For i motsetning til det Gilhuus sier, så er det vel slik at komitéen kan omplassere de påmeldte til «riktigere» kategorier?

Skulle tro det, hvis de også kan nominere sine egne.

Om du vil ytre deg i saken, kan du sende et innlegg i saken på e-post til ballade@mic.no. Nedenfor finner du som vanlig lenker til flere relevante artikler og innlegg om emnet.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter

Vossa Jazz-sjefen slutter

Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?

Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille

Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio