Levi's

Levi’s med egen scene på Øyafestivalen 2002

I fjor booket jeansgiganten Levi’s i samarbeid med Kingsize flere hip hop-artister til Øyafestivalen i Oslo. Årets plan er å lage en dedikert scene for seks til åtte norske rockeband, som Levi’s mener ellers ikke ville hatt muligheten til å spille på festivalen. Øyafestivalens ledelse bekrefter at Levi’s gir kontantstøtte til årets arrangement, og er glade for det.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Fra 7. til 10. august skal artister som Kaizers Orchestra, Madrugada, Tungtvann og Ralph Myerz and the Jack Herren Band spille på tre scener under Øyafestivalen. Etter hva Ballade.no erfarer vil det i løpet av juni bli offentliggjort detaljer rundt en fjerde scene hvor opp til åtte norske rockeband vil opptre med økonomisk drahjelp av Levi’s.

Til Ballade.no forteller Levi’s markedssjef Morten Isachsen om deres engasjement: – I fjor var vi mye mer engasjert i booking enn vi er i år. Da hadde vi tid og ressurser til det, men det er jo Claes [Olsen] som er bookingansvarlig. Vi har bestandig innspill, fordi Levi’s har et bra musikalsk nettverk ut i Europa. Vi jobber så mye med musikk i vår kommunikasjon at vi kan være behjelpelig med å få tak i artister fra nedover i Europa, det være seg England eller Tyskland, som det er lettere å få til Øyafestivalen som de ellers ikke ville fått tak i.

Isachsen peker på at idéen om fjorårets arrangement var «en Levi’s-idé, men med full aksept fra Øya-ledelsen», og legger til at det økonomiske løftet som måtte til for å gjennomføre det ikke var mulig uten klesprodusentens hjelp.

Øyafestivalens PR-ansvarlig Christian B. Østlie forteller at Levi’s i likhet med andre samarbeidspartnere vil få eksponering under festivalen.

— Det er Øyafestivalens styre og bookingansvarlig Claes Olsen som har ansvaret for hvilke artister som bookes, sier Østlie, og peker på at de er like åpne for innspill fra sine samarbeidspartnere som journalister og andre. – Om vi hadde overlatt bookingsuvereniteten vår, hadde vi mistet den genuine sjela vår. Det er ingen som har hotline inn til Øya-styret. Men i den grad de bistår med å få tak i band som vi vil ha, kan man kanskje kalle dem en slags støttefunksjon for oss.

Han ønsker ikke å fortelle noe om hva slags type band som er aktuelle for scenen. – Vi har noen tanker, men det vil jeg ikke dele med noen, sier han.

Isachsen forklarer: – Her ønsker vi å gi rockeband som er ett og to hakk under muligheten til å spille på hovedscenen anledning til å spille i et mindre telt, sier han. – Det er ingen artister som har fått grønt lys ennå, for dette har vi begynt å jobbe med ganske nylig.

— Pengene vi får fra Levi’s, forteller Østlie, – kan brukes til hva det skulle være, å leie toaletter eller booke band. Det sier seg selv at det blir et veldig mye bedre arrangement, men akkurat på samme måte som at Mother eller andre samarbeidspartnere er med.

Hverken Østlie eller Isachsen ønsker å kommentere hvor mye Levi’s spytter inn for å sikre artister til festivalen.

— Alle penger som går til festivalen brukes over vårt budsjett, sier Østlie. – Det er bare et uttrykk for hovedprinsippet vårt; at det er vi som bestemmer hvem som spiller og at det er vi som betaler for det. Men vi er glade for å ha samarbeidspartnere som er genuint interesserte i musikk.

Isachsen legger til: – Når kommersielle aktører vanligvis skal vise seg frem er innholdet ganske platt. Det vi gjør er å underbygge i enda større grad hva vi holder på med, nemlig å bygge bro mellom musikk og livsstil. Vi vil ikke ha oppmerksomhet for noe vi ikke er. Vi vil jobbe med det Øyafestivalen handler om.

— Jeg er også oppriktig interessert i musikk, kanskje mer enn en vanlig markedssjef, sier Isachsen. – Men hadde vi kommet med feil forslag, hadde Øyafestivalen sagt nei.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev