Kristin Asbjørnsen

Kraftige kutt i MNW – uviss skjebne videre

Nordens største selvstendige plateselskap, Music Network (MNW), kutter halvparten av sin stab. Selskapet, som ble dannet i 1969 i Växholm, har til nå hatt kontorer i samtlige nordiske land. Ved selskapets norske kontor i Oslo har tre av de ansatte blitt sagt opp, alle innenfor A&R-, label- og promotion-segmentet. – Det er nok det norske kontoret som har gått best, forteller Espen Slapgård, som er blant de som nå må se seg om etter en ny jobb.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Av Arvid Skancke-Knutsen

MNW har vært Nordens største plateselskap, ved siden av de fem multinasjonale plateselskapskjempene. Selskapet har lenge hatt en markedsandel på rundt seks prosent i hjemlandet, men opplevde i første kvartal av 2003 at platesalget stupte med 12, 3 prosent i omsetning, og 8, 5 prosent i volum. I andre kvartal har situasjonen forverret seg ytterligere, og det ble i begynnelsen av juli klart at MNW ville varsle 25 personer om oppsigelse, av en samlet arbeidsstyrke på 53 ansatte.

Hovedtyngden av oppsigelsene har funnet sted ved hovedkontoret i Stockholm, men også det norske kontoret blir rammet hardt: Espen Slapgård (label/promotion), Atle Bøckman (labal/promotion) og Jens Petter Wiig (artist- og repertoar-ansvarlig) må nå alle se seg om etter nye ting å gjøre.

Ballade har snakket med Espen Slapgård, som forteller om omfattende nedskjæringer over hele Norden.

— Det finske kontoret ble redusert fra fem til en ansatte, mens man i Danmark nå sitter igjen med en halvannet årsverk. Her hjemme ble det Atle, Jens Petter og jeg som måtte gå. Jeg ser meg for tiden om etter ny jobb, og vil gjerne få fortsette i platebransjen, som jeg på ingen måte føler meg ferdig med.

Enn så lenge ser det ut til at MNWs tre norske selgere får beholde jobbene. Daglig leder Tonje Parsons er for tiden i barselspermisjon, og skal etter planen vende tilbake til jobb til høsten.

— Det er vanskelig å spå hva som blir situasjonen for MNW videre, sier Slapgård. – Det er stadige møter på styreplan i Sverige, så det blir bare å avvente den videre utviklingen.

Niklas Nyman, konsernsjef i MNW, uttaler til Dagens Nyheter at det er den økende piratkopieringen og nedlastingen av musikk fra nettet som er årsaken til at platesalget i Sverige viser en nedadgående kurve.

– Det totale forbruket av musikk øker, men folk kjøper ikke lengre den fysiske platen, og det rammer oss hardt, sier han i inteervjuet med DNs Anna Lorentzon.

Dagens Nyheter skriver videre at MNW gjennom å si opp nesten halve staben regner med å kunne spare 11 millioner svenske kroner. For å få ytterligere kapital til selskapet, har styret beluttet å innkalle til et ekstraordinært styremøte og foreslå en nyemisjon som skal gi MNW opptil 20 millioner kroner, skrev Dagens Nyheter.

I Norge peker som kjent pilen en annen vei enn i Sverige, hva platesalg angår. GGF – Grammofonplategrossistenes Forening – har ved avslutningen av 1.halvår 2003 registrert et samlet salg på 5,7 millioner album og 0,5 millioner singler til en samlet verdi av 387 millioner kroner. I forhold til 1.halvår 2002 representerer dette en økning på 6 % i volum og på 2% i verdi.

— Det er det norske kontoret som har gjort det best, bekrefter Slapgård. – De største tapene har kommet i Sverige, noe som bl.a. skyldes at plater som man hadde store forhåpninger til enten ble utsatt, eller gjorde det dårligere enn man hadde håpet.

MNW ble dannet i 1969 i Växholm, og har siden starten hatt alternativ musikk som sin hovedgesjeft. De har blant annet en omfattende back-kataloig som omfatter alt fra Bjørn Afselius til Ebba Grön og Imperiet. De driver flere egne labels, og er også skandinavisk distributør for utenlandske selskaper som Epitaph, Nuclear Blast, Wagram, World Circuit, samt svenske Silence, Burning Heart och Kommunikation Skivor. I Norge er bl.a. Stockhaus, Krace og Popium tilknyttet selskapet, samtidig som Kröyt og Subgud har gitt ut plater på den norske underetiketten Yonanda.

Ballade regner med å komme tilbake med utfyllende oplysninger, når situasjonen etter hvert blir mer avklart.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev