For å gjøre det enda mindre forståelig at sjappa i det hele tatt finnes, har Shadowland ofte titler som ikke engang har distribusjon i Norge. Titler så sære at selv ikke de relativt få genrefansene som finnes her hjemme har hørt om dem. Men selge dem, det får innehaver og ildsjel Stefan Rosell til.
— Jeg merker at når større butikker kjøper inn noe av det jeg har her, tar de for det første bare inn det mens det er nytt. For det andre finner du som oftest platene i tilbudshylla, for de større butikkene aner ikke hvordan de skal selge det, forklarer Rosell. Som mener at han hadde slitt hvis større butikker hadde satset på å nå hans kundesegment.
— Da hadde jeg definitivt merket det. For det finnes ikke noe som heter trofaste kunder. Det er tilgjengeligheten som styrer. Jeg merker, som Norges eneste spesialbutikk for synth-pop, at når Depeche Mode kommer med en ny plate så kan jeg ta inn ti eksemplarer av den. Og dem har jeg en måned. Mens en kjedebutikk kan ta inn hundrevis. For kjedebutikkene er overalt, de er lette å finne og lett tilgjengelige. Man trenger ikke gå et stykke for å finne dem, slik man må med meg, sier Rosell.
Så Rosells kunder kjøper brødet hos kjedebutikkene og det mer pikante pålegget hos ham. Det er en farlig situasjon. Så hva slags strategi har han for å overleve?
— Jeg har ikke tenkt strategisk. Denne butikken har ikke noe som heter budsjettering. Her har det gått fra dag til dag siden jeg startet opp. Det er vanskelig å tenke framover med en butikk som er så liten som denne, konstaterer Rosell. Som likevel ikke har overlatt butikkens skjebne til, nettopp, skjebnen…
— Jeg har ikke ventet på at kundene skal komme til meg, men i stedet gått ut og fortalt dem at jeg er her. Jeg har ikke råd til å annonsere noe særlig, men har gjort oppmerksom på at jeg er her ved å arrangere konserter og festivaler og ved å dele ut løpesedler.
En spesiell ting med Rosells virksomhet er at han stort sett importerer sine varer direkte fra utlandet.
— Det er alfa og omega for butikken. Det handler ikke om at jeg ikke vil handle med norske selskaper, det går mer på at Internett har så mye å si for meg. Mange av mine største konkurrenter er på nettet. Så hvis jeg skal være konkurransedyktig og overleve, må jeg ha priser som er lavere enn dem norske distributører kunne gitt meg. Hadde dette vært for la oss si ti år siden, innen Internett var å utbredt, så hadde det ikke vært noe problem. Da kunne jeg ha fått norske distributører til å bestille disse platene til meg. Men nå går det ikke, hvis jeg skal overleve, sier Rosell.

Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.
Minneordene over trommeslager Axel Skalstad er skrevet av Filip Roshauw. Skalstad gikk bort i en ulykke nylig, altfor ung med sine 32 år.

Så vanskelig er det ikke.
Hva om likestilling på festivalene bare var...helt vanlig?

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025
Under årets møte ble de fleste foreslåtte endringene i vedtektene vedtatt, men noen sentrale forslag falt.

Utlysning av Egil Storbekkens musikkpris 2025
Nå kan du foreslå kandidater til Egil Storbekkens musikkpris 2025, til personer som har gjort en ekstraordinær innsats i norsk folkemusikk. Frist 20. august.

Komponist Halvor Haug har gått bort
"Haug er ikke bare en av de ypperste norske komponistene gjennom tidene, han er rett og slett en av de mest seriøse i vår tid," skrev tyske Christoph Schlüren om Halvor Haug i en hyllest da komponisten fylte 70.

Egen plan for kulturberedskap? Kultur som kritisk ressurs innen samfunnssikkerhet
Prosessen med å få kulturen inn i totalberedskapen fikk en dytt framover i fjor. Men nå må vi få en egen beredskapsplan for kunst- og kulturinstitusjoner, mener direktøren for Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, Cecilie Daae.