Av Monica Larsson, daglig leder Norsk Rockforbund
Status som knutepunktfestival betyr at staten garanterer for 60 % støtte, mens det på lokalt (fylkes)plan hentes de resterende 40 %. Pr i dag har Molde Jazzfestival, Førde Internasjonale Folkemusikkfestival, Festspillene i Bergen, Festspillene i Nord-Norge og Olavsfestdagene i Trondheim knutepunktstatus. Men altså ingen rock- eller bluesfestivaler. Hvorfor er knutepunktstatus så viktig for norske rock og bluesfestivaler? Og hvorfor har Norsk Rockforbund kjempet for dette i flere år?
Det handler rett og slett om å bli tatt på alvor. Ved å oppnå en økonomisk sikring i form av fast plass på statsbudsjettet, har rock, pop og blues endelig blitt tatt inn i varmen på lik linje med andre kunstneriske uttrykk. Knutepunktstatus er en endelig anerkjennelse om også rock er kultur. Ingen festivaler trekker mer publikum enn rockefestivalene – og nettopp derfor er det naturlig og ikke minst riktig at også en rockefestival får muligheten til å utvikle seg kunstnerisk over tid, med en økonomisk trygghet i bunn.
Tryggheten som knutepunkt-spleiselaget gir, gjør at en rock og bluesfestival kan, i motsetning til vanlig uforutsigbar festivaldrift, planlegge for flere år fremover. En sikret økonomi gir festivalen mulighet til å utvikle seg og stadig forbedre festivalen på flere plan; Kunstnerisk, organisatorisk og på publikumsfasiliteter. Knutepunktstaus gir festivalene rom for å kunne satse på kontinuitet, kompetansebygging, profesjonalisering, investering og langsiktighet. Dette er målsettinger som festivalene ellers sliter med på grunn av festivalenes natur som prisgitt værgudene, lokal dugnadsånd og uforutsigbare støtteordninger.
Flere av festivalene organisert i Norsk Rockforbund har signalisert at de ønsker å søke om knutepunktstatus. Dette ser vi på som positivt, og vi tror at konkurransen skjerper både festivalene og søknadene. Noen kritiske røster har hevdet at knutepunktstatus vil virke konkurransevridende i festivalbransjen. Dette er et argument Norsk Rockforbund kjenner godt til, da flere av våre festivalmedlemmer tidligere har kritisert de andre knutepunktfestivalene for å overby dem på (pop)artister, skru opp prisnivået på norske artister og generelt ha bedre økonomiske vilkår enn dem. Slik sett kan ordningen oppfattes av enkelte som konkurransevridende mellom norske festivaler. Norsk Rockforbund tror imidlertid at gevinsten for Musikk-Norge totalt sett er langt større, og mener derfor prinsipielt sett at tiden er overmoden for at også en rock og bluesfestival kommer innunder støtteordningen
Norsk Rockforbund tror at en fast plass på statsbudsjettet vil føre til at Norge får ’fyrtårnfestivaler’ som kan måle seg, og konkurrere, med de store europeiske rock- og bluesfestivalene. Vi trenger slike ressurssentre og fyrtårn i Norge! De kan brøyte vei og knytte viktige kontakter, kunnskap og nettverk internasjonalt. Norsk Rockforbund mener en slik kompetanseheving vil gagne norske arrangører generelt, og vi kan bidra, gjennom våre kurs og seminarer, til en kompetanseoverføring mellom knutepunktfestivalene og de andre festivalene.
Nordmenn elsker festivaler og strømmer til musikken i hopetall. I sommer vil over 700 000 oppsøke en festival. Festivalboomen vi har sett de siste årene er resultatet av hardt arbeid og stor risiko fra en rekke arrangører. Ved å sikre også en rock- og bluesfestival en sunn økonomi, vil arrangørene kunne utvikle seg kunstnerisk over tid, tørre å ta flere artistiske sjanser, planlegge langsiktig og stadig kunne tilby publikum både mangfold og bredde. Knutepunktfestivalen(e) vil ha økonomi til hvert år å kunne presentere en spennende artistliste som oser av rock n’roll og kvalitet, innovativ booking og flere sjangrer, og som på samme tid presenterer et utfordrende program – og et program som tilfredsstiller publikums forventinger til gåsehud, allsang, hits og gamle og nye helter.
Slike festivalfyrtårn vil være til inspirasjon for både publikum, artister og arrangører, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Norsk Rockforbund hilser derfor Giskes utspill og løfter hjertelig velkommen og gleder oss allerede til festivalsommeren 2007.
Kronikken er også publisert på Norsk Rockforbunds hjemmesider.

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.