Jan Erik Haglund (2002)

Haglund: – Katastrofe for opphavsmenn og utøvere

Gramarts daglige leder Jan Erik Haglund tordner mot Warner-konsernets planer om «å utnytte synergier» mellom plateselskapet Warner Music og musikkforlaget Warner/Chappell Music (se «Norge i pop-union med Sverige»). Han kaller det en regelrett «katastrofe» for opphavsmenn og utøvere.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Da Hans Desmond ble utnevnt til ny direktør for Warner/Chappell Music Nordic i Stockholm tidligere i år ble det klart at han skulle rapportere til både Warner/Chappells Los Angeles-baserte sjef Les Bider og Warner Musics svenske sjef Sanji Tandan. Men i dag er den siste arbeidsdagen for Tandan (og hans kolleger i Norge og Danmark, Mats Nilsson og Finn Work) og det er ikke klart hvem Desmond skal samarbeide med på plateselskapssiden.

I Norge la Warner/Chappell nylig ned sin avdeling, men forlaget har nå gjort helomvending og skal ifølge firmaets tidligere kreative sjef Jon Johannessen gjenoppstå med nye lokaler i Oslo sentrum fra 1. juli. Hans egen funksjon er ennå ikke klarlagt.

Samtidig med offentliggjøringen av at Tandan, Nilsson og Work slutter i Warner sier den europeiske nestsjefen Gero Caccia at han nå vil tilbringe mye tid i Skandinavia sammen med de respektive markeds- og økonomisjefene for å stake ut den videre retningen for selskapet i regionen. I samme åndedrag sier han at man ønsker å spisse A&R-arbeidet i plateselskapsdelen ved å utnytte synergier med Warner/Chappell.

Det er ikke kjent hvordan dette vil påvirke norskavdelingen i Warner Music som sitter med kredible artister som Gåte, Jaga Jazzist, Vidar Busk og Big Bang, men som har utviklet veldig få popartister som gir dollartegn i øynene på Warner Music Group-sjefen Roger Ames. Det er der man ønsker å øke salgspotensialet for norske artister, nemlig ved å jobbe mer utstrakt med låtskrivere og produsenter – som koster mye mer penger, men som representerer et enda høyere inntektspotensiale.

Kombinasjonen av forlag og plateselskap har vært et kontroversielt punkt i musikkbransjens historie, da artisters managere har vært ekstremt tilbakeholdne med å underskrive kontrakter som kombinerer låtskriving og innspilling av disse.

— Det er ikke ulovlig, men vi er veldig skeptiske til det, sier Jan Erik Haglund, daglig leder i artistorganisasjonen Gramart. – Det var slik tidligere at om man skulle knyttes til de store selskapene måtte man skrive på både selskaps- og forlagskontrakt. Det har vært svært uheldig, og noen selskaper gikk bort fra det. Noen har beholdt praksisen, blant annet norske selskaper som sier de må gjøre det for å dekke inn eventuelle tap. Vi er redde for at dette synet nå også sprer seg til de multinasjonale selskapene, at de gjør dette for å dekke inn de tapene man har blitt påført. Det er skremmende.

Det har ikke latt seg gjøre å få kommentarer fra Warner Music eller Warner/Chappell.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev