Bob Marley

Gamblet om Marley-plate

Tylden & Co. venter fortsatt på svar om selskapet får utgitt Bob Marley-hyllesten «Inn fra kulda». – Det er ikke første gang jeg har tatt sjansen på å gi ut en plate før den var godkjent av rettighetshaverne, røper Audun Tylden.

Kalender

Tylden & Co. hadde ikke fått godkjent utgivelsen av Marley-hyllesten «Inn fra kulda – Bob Marley på norsk» da de lanserte den 15. februar. Samme dag fikk selskapet beskjed om at Bob Marleys arvinger, gjennom rettighetsforvalterne Gazelle Music og Blue Mountain Music, krevde at CD-utgivelsen ble stoppet.

— I denne bransjen skjer slike ting bare i 999 av 1000 tilfeller. Oddvar Torsheim ga ut sin plate med Dylan-tolkninger i fjor vår, men vi fikk først godkjenningen for noen uker siden, sier Audun Tylden, direktør i Tylden & Co..

Tylden forteller også en historie om da Vazelina Bilopphøggers ga ut «Gå for gull» i 1988. Da ble det problemer med Eldar Vågans versjon av Smokey Robinsons «My Girl», omdøpt til «Magan».

— Oversettelsen handlet om en deltager i birkebeinerrennet, som blir matforgifta og må spy, men den ble ikke godkjent av rettighetshaverne. Dessverre hadde vi allerede trykket plata i 75.000 eksemplarer, så i stedet skrev vi en ny tekst av typen «du elsker meg/jeg elsker deg» og sendte den til godkjenning, forteller Tylden.

— Problemet meldte seg da rettighetshaverne ville ha fem eksemplarer av plata, så da gikk vi i studio og spilte inn den nye teksten, trykket opp ti eksemplarer av plata og sendte fem. Heldigvis husket vi å ta ut innerposen med tekstene i siste liten.

Men Bob Marley-hyllesten ble altså stoppet. En måned etter den første lanseringen står saken fortsatt på stedet hvil.

— Vi går rundt og venter på svar. Får vi ikke noe svar snart, planlegger jeg å reise til Jamaica for å snakke med Marleys familie ansikt-til-ansikt. Vi håper å kunne relansere plata 11. mai, siden det er 20-årsdagen for Marleys død. Jeg drømmer om en stor Marley-feiring på Cosmopolite i den anledning, sier Åsmund Gylder.

Gylder er hovedmannen bak prosjektet, der så forskjellige musikere som Odd Børretzen, Apollo, Mari Boine, Knut Reiersrud og Ole Ivars hyller Marley – kalt den tredje verdens første superstjerne.

— Vi hadde vært i dialog med rettighetshaverne i to år før utgivelsen, så vi hadde tro på at dette skulle gå i orden. Vi trodde lanseringen vår bare ville framskynde prosessen, så beskjeden om det motsatte kom som lyn fra klar himmel.

Plata var allerede sendt ut til radio, presse og butikker, men rettighetshaverne ga beskjed om de ikke kunne garantere at det ville bli problemer hvis Tylden gjennomførte utgivelsen. Selskapet slapp å trekke tilbake platene som allerede var sendt ut, men fikk klart nei til å sende ut flere.

— Faren for et endelig nei er selvfølgelig til stede, men The Wailers’ egen hjemmeside har nyheten om plata på sin hjemmeside og vi hadde en svært god dialog i forkant av utgivelsen. Men nå går det litt sakte, synes Gylder.

En annen som brant seg på Marleys rettighetshavere er den danske produsenten Funkstar Deluxe, som blant annet gjorde stor suksess med en remiks av Marleys «The Sun Is Shining». Et helt album med Marley-remikser ble for mye å svelge for rettighetshaverne, og opplaget på 60.000 ble stoppet før det var på markedet. Et år senere kom Funkstar Deluxe med et nytt album, men da med langt svakere Marley-profil.

Rettighetshaverne krever både å få høre musikken, og få tekstene i original og engelsk oversettelse. Dagbladet skrev i februar at Ole Ivars versjon av «No Woman No Cry», «Nå går det for meg», ble oversatt til «Now things are working out» da tekstene ble sendt inn for godkjenning.

— Ole Ivars versjon er kontroversiell, og jeg skjønner at den kan støte hardnakka Marley-fans. Men ideen bak prosjektet er å vise innflytelsen Marley har hatt på norsk musikkliv, og derfor var det viktig å vise bredden i norsk musikk. Ole Ivars ville fått tyn uansett hva de hadde gjort, så William Kristoffersen ønsket å gjøre noe litt kontroversielt, sier Gylder, og fortsetter:

— Det er jo typisk at en enkelt tekstlinje blir trukket fram. Marley var en visjonær med store tanker som fikk folk til å skjerpe hjernen, men så sakser man alt ned til en liten bit av helheten. Resten av Ole Ivars tekst er utvilsomt habil og bra, synes Gylder.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo