Laundrettes

For få kvinner til kvinneseminar

Dølajazz måtte fredag avlyse seminaret «Bransjen trenger kvinner!» grunnet manglede oppmøte. Samtidig klages det fremdeles på at norsk musikkliv er dominert av det skjeggkløende kjønn. Men dette er i ferd med å endre seg – fra bunnen av, mener journalist, bladutgiver og trommeslager Cecilie Asker.

Kalender

Det var på fredag at Lillehammer Jazzfestival måtte gå ut og avlyse seminaret om kvinners plass i musikklivet. Det var ganske enkelt for få påmeldte til at det gikk an å avvikle seminaret. Festivalsjef Frode Fossbakken skjønner ikke helt hva som har skjedd.

— Det er veldig vanskelig å spekulere i hva som kan være grunnen, sier Fossbakken.

— Vi har sendt ut invitasjoner til så godt som alle kulturinstitusjoner og gjort det gjennom flere nettverk. Så det kan ikke være manglende informasjon som kan være grunnen til oppmøtet. Vi fikk også gode tilbakemeldinger om at det var interesse for seminaret, men det har ikke gitt seg utslag i påmeldinger, sier festivalsjefen.

Feil tilnærming?
Cecilie Asker er journalist i Avis 1, utgiver av bladet Girlsville og trommelager i bandet Launderettes. Hun har forståelse for at slike seminarerer arrangeres, men har begrenset tro på at de fungerer.

— Det er ikke noen tvil om ar norsk musikkbransje er mannsdominert. Men man må ikke gjøre dette til et teoretisk problem, med teoretiske løsninger. Løsningen er praktisk! sier Cecilie Asker og skisserer en alternativ modell basert på sine egne erfaringer.

— I stedet for å kartlegge hvorfor vi er så få, og klage over manglede støtte, har vi tatt skjea i egne hender, sier Asker.

Selv er hun en markert skikkelse i den yngre delen av norsk rockliv som utgiver av Girlsville, anmelder i Avis 1, arrangør av festivalen Devil Dolls og aktiv innen nettverk for jenter og rock. I tillegg til at hun spiller musikk selv, da. Og nettopp det er det stadig flere jenter som gjør.

— Før lå det gjerne litt til rette for at gutter skulle spille i band, på samme måte som de skulle spille fotball. Hvis jenter spilte, begynte de mye senere og ble derfor ikke så gode like raskt. Men nå er det en ny trend der jenter begynner å spille i band allerede i 14-15 års-alderen. Under Safety Pin-festivalen i Oslo så jeg et band med jenter mellom 16 og 18 år, sier Asker, som er optimistisk.

— Jenter i dag har en helt annen musikalsk startgrop. Det er ikke bare på AKKS man kan begynne lenger, sier hun. Og mener det er viktig med gode eksempler for den oppvoksende generasjon.

— Man velger gjerne et ideal som under visse omstendigheter kunne vært en selv, sier Asker.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo