Europaturné rett i vasken
Rock ‘n’ roll er nådeløs: Fredag skulle El Caco fra Lillestrøm legge ut på sin første store europaturné. Men etter at turneen overraskende ble avlyst sist onsdag, må gruppe inntil videre nøye seg med spillejobb på Oslo Actionsport Filmfestival på Rockefeller onsdag 3. oktober.
El Caco er skuffet nå. Debutalbumet ”Viva” ble sluppet på Black Balloon Records i mars, og er sluppet i Europa gjennom en lisensavtale med engelske Music For Nations – som også har ansvaret for band som Entombed, Godflesh og Hardcore Superstar. Trioen har fått bred omtale i metalbibler som Kerrang og Metal Hammer, og albumet skal med tiden også ut i Japan, USA og Canada.
Trioen har allerede vært ute på landeveien i Europa i sommer. Gutta har spilt på Hultsfred-festivalen som eneste norske band, Quartfestivalen og på hovedscenen under Arezzo Wave-festivalen i Italia. I tillegg til en spillejobb på Borderline i London og to opptredener på årets PopKomm.
Men fredag 5. oktober skulle eventyret starte for alvor: Det var opprinnelig startskuddet for en omfattende europaturné i Storbritannia – sammen med det engelske bandet Earthtone 9. Spillejobber i Belgia, Nederland, Tyskland, Sveits, Italia, Frankrike, Spania og Portugal sto for tur gjennom hele oktober. Onsdag kveld fikk gruppa overraskende beskjed om at hele turneen var avlyst. Førstkommende onsdags spillejobb på Oslo Actionsport Filmfestival på Rockefeller, sammen med Paperboys og Killing Machine, er en mager trøst.
— Vi har alle drevet med snowboard tidligere, men nå har vi ikke en gang råd til heiskort, kommer det lakonisk fra gruppa.
— I Europa blir vi behandla som et større band, mens her hjemme blir vi sett på som et vanlig kjellerband. Det er dessverre vanskelig å overleve med hard rock i Norge i dag; her er det bare listepop og hyping som gjelder for tiden, sier bassist og vokalist Øyvind Osa (29).
Nå er det med andre ord tilbake til kjelleren, selv om plate- og bookingselskap jobber hardt med å hoste opp en erstatning. Ikke så lett for tre gutter som har ofra jobbene sin for turneens skyld.
— Helt sinnssykt og jævla kjipt. Vi har ikke gjort annet enn å planlegge og jobbe med turneen de to siste ukene. Vi har også sagt nei til flere jobber fordi vi skulle på turné. Vi skal fortsatt på en miniturné i Sverige i november, og det skjer ting over nyttår, men det er jo lenge til. Men vi gir ikke opp, det er det ikke snakk om, lover gitarist Anders Gjesti (28).
Uansett: El Caco har med ”Viva” levert en av 2001s mest hardtslående rockedebuter. Opprinnelig het gruppa Cake, men et navneskifte tvang seg fram da amerikanske Cake slo gjennom med sin versjon av «I Will Survive» noen år tilbake. El Caco var rett og slett en enkel spanskifisering av Cake, og først i ettertid kom det fram at navnet kan oversettes med «tyven» på spansk.
Gruppa beskyldes da også hyppig for å stjele inspirasjon fra et utall kilder: Black Sabbath, Depeche Mode, The Cure, Smashing Pumpkins, Metallica og så videre. En anmeldelse var sågar skrevet som en rettssak der gruppa ble beskyldt for å stjele grovt fra Kyuss, men trioen ble blankt frifunnet for de heslige beskyldningene
— Spiller du rock er det ikke lang vei til å bli beskyldt for å kopiere Black Sabbath. Jeg og Øyvind har spilt sammen i over ti år nå, da vi digga band som Mötley Crue, Kiss, The Cult og mengder med trashband. Vi har våre inspirasjonskilder, som alle har gitarer, men det gjør oss ikke til musikalske tyver, sier Gjesti.
Og selv om El Caco slekter tett opp mot såkalt stonerrock; band som Kyuss, Fu Manchu og Monster Magnet, taler de brede beskyldningene et tydelig språk: Gruppa låner effektfullt fra hele rockehistorien. Og når undertegnede trekker linjer mellom Raga Rockers-slageren «Rundt og rundt» og åpningsriffet i El Cacos «She-Man», er det første gang noen har trukket linjene mellom El Caco og norsk 80-tallsrock.
— Vi har både likt og spilt Raga, Jokke og DumDum Boys, men dette er første gangen noen har sammenlignet oss direkte. Vi er blitt vant til uvante sammenligninger, ofte trekkes det fram band vi aldri har hørt om i anmeldelsene, ler trommeslager Thomas Fredriksen (28).
Tapet av europaturneen blir ekstra surt når klimaet for ny hard rock i Norge er rimelig kjølig for tiden; ”Viva” har bare solgt rundt 800 eksemplarer i Norge. Og mens band som Slipknot, System Of A Down, Tool, Staind og Linkin Park gjør det skarpt på salgslistene i USA og Europa, er de knapt synlige i Norge. Med unntak av Motorpsycho må vi helt tilbake til Seigmen for å finne et virkelig populært og hardt norsk rockeband.
— Rock er kanskje mote på Hennes & Mauritz, men går du på rockekonsert i dag er det de samme trynene blant publikum som det var for 15 år siden. Det er dessverre alt for liten rekruttering av folk som går på konserter og spiller selv, synes Gjesti.
— Rocken trenger ikke å reddes ute i verden, men i Norge må det nok mirakler til. Vi må først og fremst få radioprogrammer som spiller rock. ”Roxrevyen” er nedlagt og etterfølgeren ”Musikkmisjonen” spiller lite rock. MTV er like ille, programmer som «Superrock» og «Alternative Nation» sendes først etter midnatt, sukker Fredriksen.
Like fullt fikk El Caco oppmerksomhet som er få platedebutanter forunt da «Viva» ble sluppet tidligere i år.
— Vi er nok det første rockebandet som er blitt spilt på både Kveldsnytt og Sportsrevyen, introdusert av Karen Marie Ellefsen og fått bildet vårt på trykk på sportssidene i Aftenposten, flirer Gjesti.
Årsaken til viraken er slett ikke at El Caco spiller ”sportsmetal” i slekt med Limp Bizkit. Celta Vigos forsvarsklippe Dan Eggen er nemlig en av investorene i Black Balloon Records, på grunn av sin interesse for det harde og det rocka. Det fører til gode oppslag i norsk presse.
Ute i verden får gruppa oppmerksomhet via lisensavtalen med Music For Nations, en avtale som kom i stand etter at Black Balloons Christer Hansen, med bakgrunn i plateselskap som Ironic og C+C Records, opprettet kontakt med det engelske plateselskapet på PopKomm 2000. Selskapet fikk høre
Ledige stillinger
Daglig leder
Nordland MusikkrådSøknadsfrist:28/10/2024
Rektor
Gjøvik kunst- og kulturskoleSøknadsfrist:31/10/2024
Førsteamanuensis i cembalo
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:17/11/2024
Rådgiver for eksport og internasjonalisering innen kunstmusikk
Music Norway Søknadsfrist:28/10/2024
Publikums- og arrangementsansvarlig
Arktisk Filharmoni AS Søknadsfrist:23/10/2024