– En sang som formelig ropte navnet mitt
Årets Vidar Sandbecks kulturpris-vinner Levi Henriksen tolker Sandbeck på ny singel.
I juni ble Levi Henriksen tildelt Vidar Sandbecks kulturpris. Som en hyllest til en av landets mest kjente visekunstnere og forfattere har Henriksen spilt inn sin versjon av låta
«Levebrød», sammen med sitt eget band Babylon Badlands.
Henriksen forteller til Ballade at singelen er ment som en takk for pristildelingen, som altså kom i Sandbecks-jubileumsår.
Det å skulle finne riktig låt til hyllesten var imidlertid ikke bare enkelt.
– Svært mange av Sandbecks mest kjente låter har alt blitt tolket halvt til døde, og her fant jeg det vanskelig å komme opp med nytt blod. Andre låter igjen blir uaktuelle fordi de speiler en tidsånd eller et fenomen jeg synes det er vanskelig å forholde seg til. En del av låtene er også meget utfordrende å få til i et rockeformat, men med «Levebrød» klaffet alt, sier Henriksen; og fortsetter:
– Den er en tekst som er evig aktuell og som absolutt alle, jeg gjentar ALLE, musikere kan kjenne seg igjen i.
Han bruker eksemplet om å bli bedt å spille et sted, men at det selvfølgelig ikke finnes penger til honorar. ”Akkurat som om man ber snekkeren komme å snekre litt fordi han liker å holde på med det.”
– Teksten inneholder hjertesukket: «Det skulle vøri godt å ha et levebrød og hente seg en lønningspose full». Når den til gjengjeld starter: «Min tittel er forfatter, og det kan vekke latter», ja, da var dette en sang som formelig ropte navnet mitt, ja, det er kanskje den mest selvbiografiske sangen jeg noen gang har spilt inn, selv om jeg ikke skrev den.
– Hvordan har du jobbet når du skulle tolke den?
– Med innspillingen tenkte jeg litt sånn som The Byrds gjør Bob Dylans «Mr Tambourine man», at det skal være melodisk rock/pop som tar vare på komponistens grunnidé. Kongstanken er at folk skal høre den på radio og tenke: Dette må være Levi Henriksen & Babylon Badlands, og så når sangen begynner: Men så annerledes tekst han har skrevet nå… Begge deler synes jeg vi har lyktes veldig godt med.
– Hva har prisen betydd for deg?
– Som forfatter har jeg etterhvert mottatt mange priser, i november skal jeg for eksempel ned til Italia for å motta Acerbiprisen som første nordmann noensinne, Vidar Sandbecks kulturpris setter jeg dog ekstra høyt, fordi dette er første gang jeg er blitt priset også som musiker.
– Og det er jo ingen hemmelighet at jeg føler meg veldig i slekt med Sandbeck, vi er begge noen utskudd fra små steder som likevel evner å skrive stort og nå langt utenfor både bygda og landets grenser.
Før Henriksen mottok prisen under en tilstelning på Rena i juni kom han i snakk med Vidar Sandbecks sønn, og fortalte at han var veldig spent på hvordan vår versjon av «Levebrød» ville bli mottatt.
– Jeg fortalte også at jeg aldri har hørt noen artist levere Sandbeck med rocketrøkk. Sønnen mente jeg kunne ta det helt rolig, og fortalte at Sandbeck selv flere ganger hadde sagt at noen kunne tolke låtene hans annerledes og gjøre dem mer moderne, men at det ikke var hans jobb.
– Vel, akkurat det føler jeg vi har fått til, og «Levebrød» har allerede rukket å bli en favoritt på våre konserter. Veldig mange mennesker som er opptatt av for eksempel Alf Prøysen, Vidar Sandbeck og Hans Børli er veldig puritanske og rynker på nesen hvis man går utover det opprinnelige formatet, slik jeg tenker er det absolutt plass til begge deler.
Ledige stillinger
Førsteamanuensis i akkompagnement
Norges musikkhøgskole (NMH) Søknadsfrist:05/01/2025
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Tenortrombonist
Forsvarets musikkSøknadsfrist:20/12/2024