Dette er værmeldingen
Osloværet for helgen: Sol, et par spredte regndråper, ca 17 grader, og sval bris. Øyafestivalens bookingansvarlig, Claes Olsen på So What, er ekstatisk.
— Det gode været fortjener vi, utbryter Claes i et to minutters pusterom mellom intervjuer og møter: – Vi har fått så innmari mange positive vibber denne gangen; alt som er av aviser har bedt om intervjuer, og alle vi treffer gleder seg skikkelig til en fet festival. Det eneste som kan gå galt nå er været – og det blir jo bra!!
I år har øyafestivalen flyttet fra Kalvøya til den mer sentrale Middelalderparken i Oslo Sentrum. På denne lille urbane «øya» er alt klart for 34 band på tre dager – de fleste av dem norske.
At norsk musikk fremdeles rævdilter etter svenskene og røkla, vil ikke Claes høre snakk om. Øya-gjengen er stolte av å presentere det beste av «edgy» norsk musikk: – Da vi starta Zoom, var det et par stykker som spurte: «Hvem er’e som gidder å høre på usigna norske band’a?» Zoom ble en suksess, og siden har jeg ikke hørt mer om det. De gruppene som skal spille på Øyafestivalen i år er av høy internasjonal standard, men den greia med «Bra til å være norsk» er uansett et foreldet begrep. Norsk musikk er rett og slett veldig bra nå om dagen.
Hvilket utvilsomt er grunnen til at også talentspeiderne tar turen til Norge og Øyafestivalen: Rikke Rask, som er bookingavsvarlig på Roskildefestivalen, og Brent Grulke, som kommer fra «South by Southwest» – som er verdens største «talentjakt-festival» i USA (tenk by:Larm ganger 500) – tar begge turen til Oslo i helgen for å lukte på spennende norske band.
Og hvorfor ikke? Øyafestivalens første år gjorde navn som Madrugada, BigBang og Jaga Jazzist til kjendiser, mens festival nummer to ga både Briskeby og Kings of Convenience et godt puff mot en internasjonal karriere, og åpnet folks øyne for band som Atakama og Ricochets.
–For oss er det selvfølgelig hyggelig å se at det skjer en masse etter festivalene, det er moro å vite at vi kan gjøre noe, smiler Claes. – Vi som arrangerer Øyafestivalen driver med musikk 24 timer i døgnet 365 dager i året, så vi har en utrolig tett kontakt med både band og publikum. Vi veit hva som er bra, og folk forteller oss hva de liker.
På spørsmål om hvem som kommer til å bli oppdaget i år, setter Claes en knapp på Lano Places, og hip hop/elektronika-prosjektene Xploding Plastix og Whimsical. Palace of Pleasure og pønkbandet Silver nevnes også i positive ordelag.
— Og så kommer Sondre Lerche til å selge i bøtter og spann, men han er jo egentlig oppdaget allerede.
Årets Øyafestival er lagt opp med en klubbkveld på torsdag, og to dager med utekonserter fredag og lørdag. Klubbkvelden ser arrangørene på som en «gratis» bonuskveld for de som kjøper helgepass, men advarer om at det går etter førstemann til mølla-prinsippet. – På Last Train, Café Mono, SoWhat og Paragrafen kommer det til å bli rimelig stappfullt, mener Claes.
Men ved utescenene kommer det til å bli bedre plass.
– Middelalderparken har rom til 6000, og vi regner med omtrent 3000 besøkende per dag, rekker Claes å si før han må løpe til neste møte. – Klarer vi 1800 per dag blir dette første Øyafestivalen med overskudd, så nå er alt klart for en utrolig fet festival på alle måter.
Alt i alt skulle Øyafestivalen være en strålende mulighet for norske band til å komme seg ut av øvingslokalet og inn på skive – og for rockefolket til å komme seg vekk fra data’n og ut i sola.
Hvem vet; kanskje du får høre ditt nye favorittband denne helgen?
Fullstendig festivalprogram kan du klikke deg frem til via artikkel-lenken nedenfor – eller ved å gå inn på nettsidene til Øyafestivalen.
Ledige stillinger
Daglig leder
Nordland MusikkrådSøknadsfrist:28/10/2024
Rektor
Gjøvik kunst- og kulturskoleSøknadsfrist:31/10/2024
Førsteamanuensis i cembalo
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:17/11/2024
Rådgiver for eksport og internasjonalisering innen kunstmusikk
Music Norway Søknadsfrist:28/10/2024
Publikums- og arrangementsansvarlig
Arktisk Filharmoni AS Søknadsfrist:23/10/2024