Det selges stadig mindre musikk i Norge. Platebransjens organisasjon IFPIs tall for året så langt viser en nedgang på 9 prosent i forhold til fjoråret. Og det var under tredje kvartal i år at bunnen virkelig falt ut av platesalget. I juli var salget hele 25 prosent svakere enn fjorårets, mens nedgangen var 15 prosent i august og 19 i september.
Men det er slett ikke alle som rammes av det barske klimaet. De små, uavhengige plateselskapene ser ut til å stortrives.
— I samme periode hadde vi en vekst på 22 prosent, sier styreformann Dag Krogvold ved Voices Music Entertainment, som tidligere het Voices of Wonder. Krogvold presiserer dog at han ikke prøver å trikse med prosenter for å gi inntrykk av at det var VME som stakk av de manglende kakebitene. For VME representerer bare et par prosent av det norske platesalget. Likevel er en økning på 22 prosent, i en tid da resten går nesten like mye tilbake, ikke til å kimse av.
— Jeg tror mye av grunnen er at effekten av TV-kampanjer har gått ned. Men jeg tror nok også et det er en vridning i musikksmaken ute og går. Vi merker at vi selger mye elektronisk musikk. Selvfølgelig en del trance, men også mye fra kjenner-selskaper som WARP og Ninja Tune. Det norske bandet Xploding Plastix har vi solgt 4000 eksemplarer av bare i Norge, og det er ikke verst i et så lite marked, sier Krogvold.
Også andre mindre selskaper bekrefter inntrykket av en mulig klimaendring.
— Vi har ikke merket noe til nedgangen, snarere omvendt. Vi er mindre sårbare siden vi har mange ben å stå på, og er ikke avhengig av å ha få storselgere, sier Herjulv Arnkvern ved Tuba! Records.
Fra undergrunn til Oslo Spektrum
Det uavhengige plateseselskapet MNW regner med å øke minst 15 prosent i forhold til fjorårets omsetning. De samme gode nyhetene meldes fra Playground Music. For selv om Playground ifølge IFPIs tall bare står for 3,5 prosent av platesalget i Norge, spilte selskapets band Depeche Mode for et utsolgt Oslo Spektrum i samme periode som mainstream-platesalget knelte. Og Depeche Mode, som ikke engang var store i Norge under sin stoprhetstid på åttitallet, gjorde skarpe innhogg på VG-lista i forbindelse med konserten.
— Jeg har inntrykk av at såkalt «alternativ» musikk har fått mye bredere appell, sier Asbjørn Slettemark, redaktør i bransjeorganet Faro-Journalen.
— De små plateselskapene har, sammen med journalister som er fans av disse selskapenes musikk, satset mye på å gjøre den smalere musikken mer tilgjengelig. Playground har klart å gjøre stjerner av Basement Jaxx i Norge, det er ikke noe annet land som kjøper så mye Basement Jaxx per innbygger som Norge. De har også gjort Nick Cave, som var symbolet på alternativ musikk for ti år siden, til superstjerne. Platekompaniet må også få en del av fortjenesten for dette. De har satset på musikk som faller utenfor det de store selskapene driver med. Jeg tror resultatet er at det er publikum som har forandret seg mer enn musikken har, sier Slettemark.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.