Amulet

Carlings-scene på Arvika etter Levi’s / Øya-modell

Artister som Mohammed, Amulet, Surferosa, The Graves og Beezewax er blant dem som nyter godt av klesgiganten Carlings’ sponsorengasjement innenfor rocken. Carlings har valgt å inngå en avtale med den svenske Arvikafestivalen, og stiller med en egen scene der lørdag 13. juli med norske og svenske artister, som Carlings selv er med på å velge ut.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

I fjor inngikk kleskonsernet Carlings og konsertarrangøren Galaxen, som står bak Arvikafestivalen, et samarbeid. I forbindelse med Arvika-festivalen 2001 inngikk den svenske festivalen like over norskegrensen et samarbeid med Carlings. Nå begynner avtalen å anta nye dimensjoner. Istedet for den vanlige formen for samarbeid i form av bidrag med klær og synliggjøring av varemerket på festivalområdet, har de to partene valgt en annen modell. En modell som i stor grad kan minne om den mye omtalte kulturavtalen mellom Levi’s og Øyafestivalen.

— Vi har inngått en tredelt avtale med Arvikafestivalen. I alle år har denne svenske festivalen hatt et hodebry med merchandise, festivaleffekter og produksjon av t-skjorter for salg til festivalbesøkerene. Nå går vi inn og hjelper dem med denne biten. i tillegg gir vi klær til de 1500 frivillige som jobber med årets festival. Det handler om t-skjorter og for ganske mange også jakker. Dette er ting som de trenger for å synes i festivalmengden.

Den tredje biten av avtalen er kanskje mest oppsiktsvekkende og interessant.

— Vi booker ni band til en liten scene kalt Lyran for Arvikafestivalen, omtrent som Levis på Øyafestivalen. Her er det slik at vi betaler og lager avtaler med artister som vi booker i samarbeid med Arvikafestivalen.

Her forteller Nilsen om detaljene i denne avtalen, som han tror er veldig lik avtalen som Øyafestivalen har med Levi’s.

— Avtalen er satt på en slik måte at Arvikafestivalen gjennom sin bookingsjef har siste ord med hensyn til å si hvem vi skal booke. Det er en kontinuerlig kommunikasjon mellom oss og festivalen, hvor vi hele tiden foreslår nye artister. Arvikafestivalen svarer » ja, de kan vi ha, de passer greit, og nei, de vil vi ikke ha». Sammen har vi greid å lage en avtale som fungerer både for festivalen og Carlings. Publikum nyter godene av dette gjennom flere musikkinntrykk. Band vi jobber med ellers får hjelp til t-skjorter og plakater. I tillegg spiller vi dem inn i forhold til Arvika. Artistene får dermed kontakt med et nettverk de ikke fra før hadde tilgang til, og festivalen kan si ja eller nei i forhold til det de føler i forhold til sitt musikalske inntrykk.

— Vi står for et stort og ekte engasjement for rocken. Derfor må vi også fremstå utad sett som en positiv kraft innenfor scenen og være synlig å troverdig som en langvarig og stabil aktør. På den måten får vi tillit hos det miljøet som vi ønsker å nå frem til og profilere oss overfor, hevder Nilsen.

— For oss er det mer interessant med en munn til munn-overlevering mellom band i musikkmiljøet enn å markere oss gjennom en masse plakater og gjennom å utstyre band og artister i Carlings-effekter.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev