Plateutsalg (Foto: Asbjørn Slettemark)

Bransjen bekrefter: – Platekompaniets Topp 15 er til salgs

Platekompaniet selger plasser på sin topp 15-liste, meldte NRK.no i forrige uke. Dette ble tilbakevist av Platekompaniets Egil Dahl. Ballade har nå fått bekreftet at flere plateselskaper har betalt Platekompaniet for plasser på nettopp denne listen, som en del av større reklamekampanjer. – All reklame koster, uansett hvilken form reklamen tar. Det er naivt å tro noe annet, sier Tuba Records’ salgssjef Roar Hals. Forbrukerombudet har nå satt i gang en gransking av Norges mektigste musikkjede.

Kalender

Av Knut Steen

— Platekompaniet velger selv hvem de vil ha på sin topp 15-liste, men man bidrar med annonsepenger for å være der. Tuba har kjøpt annonsepakker fra Platekompaniet, som omfatter «Platekompaniet anbefaler»- annonser, en plass på topp 15, og litt til. Som plateselskap er man alltid med å betale for dette, sier Hals, som anser disse kanalene som rimelige og effektive måter å anbefale plater på.

Disse opplysningene står i sterk kontrast til Platekompaniet-gründer Egil Dahls uttalelser til NRK. På spørsmål fra NRK om det gikk an å kjøpe seg en plass på listen, sa Dahl:

— Det vil jeg tilbakevise. Den er basert på forventet salg.

Selv da NRK skjerpet spørsmålstillingen, og spurte Dahl om det var noen som helst sammenheng mellom de som betaler annonser og Topp 15-listen, benektet han at dette var tilfellet:

— Nei, akkurat når det gjelder Topp 15 er det vi som setter den, og det går ikke an å kjøpe seg inn der, meldte Dahl.

Hals poengterer at det ikke er noen forskjell på Platekompaniet og andre aktører, utover at det er lettere å få gjennomslag for satsing på smalere artister hos nevnte kjede:

— Markedsføring koster alltid. Dette er en rimelig måte å få synliggjort smale utgivelser på, så vi er veldig positive til Platekompaniet. Sett i forhold til gamle Hysj-Hysj er de en drøm å jobbe med. Platekompaniet sitter med veldig mye makt, men tenker ikke bare på inntjening – de setter faktisk musikken først.

Andre kilder fra større og mindre plateselskaper, som ønsker å være anonyme for å beskytte sitt forhold til Platekompaniet, bekrefter at Topp 15- praksisen er gjengs, og at den har pågått i mange år. Men det er også påfallende mange som ikke kjenner til at det går an å kjøpe en plass på denne listen.

Hals vil ikke ut med hvor mye en plass på topp 15-lista koster for Tuba, fordi han føler at Platekompaniet er litt snillere mot de små selskapene enn de aller største. Han kan likevel opplyse at en topp 15-plassering koster mindre enn en «Platekompaniet anbefaler»- annonse, som andre navngitte kilder forteller at ligger på omtrent 10-12 000 kroner.

En annonse i samme format som «Platekompaniet anbealer»-annonsene koster 9 193 i dagbladet og 13 250 kroner i VG, med utgangspunkt i eksponering på tirsdagens musikksider. Begge aviser gjorde på forespørsel fra Balllade oppmerksomme på at man kunne snakke om helt andre priser hvis det ble snakk om jevnlige annonser.

Mange har gjennom årene sett «Platekompaniet anbefaler» som et rent kvalitetsstempel. I virkeligheten dreier det seg altså om at en rekke plateselskaper betaler den kredible musikkjeden for å anbefale deres utgivelser, noe som opplagt vil ha større tyngde enn mer åpenbar egenreklame.

Ballade har de siste dagene snakket med et drøyt dusin aktører i den hjemlige musikkbransjen. Flere av disse sier at de ikke kjenner til ordningen med salg av innpass på Topp 15-listen, men betegner en slik parksis som «moralsk forkastelig» .

Rådgiver i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, sier at de jobber med en sak mot Platekompaniet i forhold til opplysningene som har kommet frem på NRK.

— Vi er opptatt av om markedsføringen virker villedende, eller er i tråd med god markedsføringsskikk. Det kan også være andre etiske og konkurransemessige aspekter ved denne saken, men de sorterer ikke under forbrukerombudet, sier Gjedrem, som ikke vil konkludere noe videre i saken før de har fått svar på sin henvendelse til Platekompaniet.

— Hvis det er tilfelle at Platekompaniet selger plasser på sin Topp 15-liste, og denne kan tolkes som en slags smaksvurdering ut i fra kvalitet, da er det noe som skurrer. Dette må måles ut i fra hvordan vanlige platekjøpere som kommer inn i butikken tolker listen, mener Gjedrem.

— Hvis dette er villedende markedsføring eller i strid med god markedsføringsskikk, vil vi pålegge Platekompaniet å stanse tiltakene eller justere teksten for å få realiteten klarere frem.

Musikkoperatørenes, daglige leder, Håkon Gjesvik, er blant dem som ikke kjente til at Platekompaniets Topp 15-liste var til salgs.

— Å kjøpe seg inn på en topp 15-liste er veldig dårlig stil, fordi den må forstås som en liste over de artistene som selger best. Det er umoralsk å selge inn plasser på denne måten, mener Gjesvik. – Vi opplever ellers Platekompaniet som en kjede med stor integritet, som bare tar i mot betaling for de platene de står inne for. Jeg tror ikke de ville satt opp en hvilken som helst plate på listene sine. På den måten synes jeg ikke publkum blir lurt.

Også Kirkelig Kulturverksteds salgssjef, Reidar Saunes, forstår at Platekompaniets annonser og lister kan misoppfattes av publikum.

På spørsmål om hvordan han selv oppfatter Topp 15, svarer han: – Slik jeg oppfatter det skal den gjenspeile salg.

Heller ikke Foreningen for Norske Plateselskaper, FONO, kjente til Platekompaniets praksis da Ballade ringte dem i går.

— Å kjøpe seg til anbefalinger i skjul av at det skal gjenspeile kvalitet, er uholdbart og ikke noe vi vil ha. Hvis dette stemmer, er det overhodet ikke tolererbart, sa FONOs daglige leder Jan Paulsen til Ballade.

Racing Juniors Pål Klostermann er blant de som aldri har blitt tilbudt en topp-15 plass.

— Oj, det var overraskende! Kan de kjøpes? Topp 15-lista er en utrolig viktig eksponering – kommer du i den hylla, selger du virkelig skiver, sier Klostermann, som mener at platekompaniet er essensielle å ha på sin side om man vil lansere en ny artist.

Alarmprisens Svein Bjørge, som tidligere var daglig leder for Playground Music, har bare godt å si om Platekompaniets arbeid, men innrømmer på spørsmål fra Ballade at Platekompaniets markedsføring nok kan misforstås av platekjøperne.

— Det kan hende at folk får feil intrykk. Hvis kunden tenker «Jøss, den har solgt mest, så den vil jeg også ha», blir det jo feil, på samme måte som hvis folk tror at VG-lista reflekterer Norges mest solgte plater. VG-lista er ikke noe mer moralsk enn platekompanietsTopp 15, hevder Bjørge, som også synes at «Platekompaniet anbefaler»-annonsene befinner seg i gråsonen:

— De er veldig på grensa, men her dreier det seg om moralske og ikke lovmessige grenser. Men hvis dette blir en forsterket trend, er det en fare for at den som betaler mest får den høyeste anbefalingen.

Per Nordahl, som er daglig leder for Honeymilk Records, er blant de mange som mener at kundene bør opplyses om hva «anbefaler»-annonsene og Topp 15- listen egentlig er.

— De kunne godt fortalt kundene hva som er betalt reklame og ikke. Det står i annonsene deres at de anbefaler, men ikke hvorfor de anbefaler det. De kunne kalt både annonsene og topp 15-listen sin for «Platekompaniet Pusher» i stedet for, synes Nordahl.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo