Mats Nilsson

– Bensinstasjonmusikken skal inn på listene

Tidligere Warner-direktør Mats Nilsson tiltrer som konsulent for IFPIs sekretariat til høsten. En av hans oppgaver vil være å få bensinstasjonmusikken med i tellingen som skaper plassseringer på VG-lista. Nilsson avviser på det sterkeste at det er musikksnobberi som har ekskludert denne tungt selgende musikkgruppen fra listen til nå. – Vi vil bare ha en liste som speiler virkeligheten, sier han. GFF kan ellers vise til en gledelig oppgang i platesalget – hele 52% flere plater ble solgt i juli i år i forhold til i fjor.

Kalender

Operapub på Røverstaden

15/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

JAZZ I SIKTE

17/04/2020 Kl. 20:00

Rogaland

Kroke

17/04/2020 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

22/04/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Nilsson avslører at IFPI er i samarbeid med et av Norges største oljeselskaper, i den hensikt å skape et sikkert og brukervennlig system for innrapportering av salgstall fra bensinstasjonene.

— Vi vil ha en liste som speiler virkeligheten, forteller Nilsson til Ballade. – Det har bare ikke vært teknisk mulig inntil nå.

Ellers kommer Nilssons oppgave i IFPI til å være nært knyttet opp mot produksjon og omstrukturering av salgslister tilknyttet Grammofongrossistenes Forening (GGF), der han også har sittet som formann i en årrekke.

— Jeg kommer på ingen måte til å fungere som noen talsmann for IFPI. Den jobben er det Sæmund Fiskvik som kommer til å ta seg av også i tiden fremover, sier Nilsson, og avviser dermed at det er noe sceneskifte på gang internt i IFPI. Han skal ellers også jobbe i halv stilling hos EVA Records.

Hva spellemanns-sammenbruddet i forhold til NRK angår, kan Nilsson bekrefte at Spellemannsprisen ikke kommer til å forsvinne:

— Prisen kommer til å overleve, med eller uten TV-dekning.

Gode salgstall
Etter at platebransjen de senere årene har rodd i motvind, kommer det nå hyggelige tall på bordet, som Nilsson sikkert vil vite å ta med seg i sin nye stilling. Det går nemlig mot en rekordsommer for plateselskapene, som i juli måned har hatt en samlet oppgang på 58% i verdi og 52% i volum i forhold til kriseåret 2001. Dette ligger dermed an til å bli den mest plateselgende sommeren siden 1999.

Det spekuleres i at gråværet har vært utslagsgivende for de strålende julitalllene, men Farojournalen melder at bransjefolket også gir mye av æren til plateselskapene.

— Mange store lanseringer dro folk inn i butikkene. Det gjelder først og fremst Bruce Springsteen, Flaming Lips, The Kinks, The September When og Oasis, samt samlinger som «Sound of Summer» og «Clubbers Guide To Ibiza», sier produktsjef Morten Lund i Platekompaniet til Faro Journalen. – Det har vært gode prioriteringer fra selskapene på å slippe gode produkter om sommeren. Tidligere har de tatt sommerferie, i år har vi merket at det har vært store lanseringer nesten hver uke.

Hittil i år er det solgt 6,3 millioner album og 553.000 singler til 448 millioner kroner.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev