Larry Bringsjord, styreleder i FONO (Foto: Jostein Vedvik)

FONO: Evig eies kun det teipte

INNLEGG: FONO vil at det settes av mer midler direkte øremerket produksjon, innspilling og formidling av musikk gjennom økning av publiseringsstøtten for musikkinnspillinger hos Kulturrådet, skriver styreleder Larry Bringsjord.

Kritikk, kommentar og debattBransjenPolitikk & debatt

Av Larry Bringsjord, styreleder i FONO – interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper

Rett på sak: Å stimulere norsk musikkliv kan nå gjøres ved å sørge for nye innspillinger av musikk samt utgivelse og markedsføring av musikken i inn og utland. Dette vil skape varige verdier og inntekter for artister, opphavere og plateselskaper, management og booking.

I kulturbudsjettet heter det:
Blikket må rettes fremover. Som samfunn vet vi ikke når verden blir «normal» igjen, ei heller om den blir det. Derfor ønsker regjeringen å se dette som en mulighet til å peke ut en retning. Ikke for å instruere, men for å inspirere.

Mye av midlene som nå strømmer inn i bransjen har preg av å være kompensasjon/erstatning. Betaling for noe det ikke ble noe av. Det er vel og bra, men nå bør vi komme videre.

Våre plateselskaper utvikler og utgir mange unge talenter som skaper musikalsk mangfold i alle sjangre. Innspillingene blir gjort i hele Norge.

Det er viktig å huske at bunnplanken i all norsk musikkbransje er produksjon, innspilling og formidling av musikk. For at bransjen skal komme videre trengs det penger til produksjon av nye låter, nye hits, nye verk, nye klassikere. På det området har det så langt ikke kommet friske midler.

Nå har artistene og plateselskapene tid til å produsere, spille inn og gi ut ny musikk – slik at konsertpublikummet og andre viktige brukere som tv, film og spill kan tilbys det ypperste av norsk musikk når koronakrisen på et eller annet tidspunkt slipper taket.

FONO ønsker er derfor at det settes av mer midler direkte øremerket produksjon, innspilling og formidling av musikk. Det bør gjøres ved å øke publiseringsstøtten for musikkinnspillinger hos Kulturrådet.

Den nye stimuleringsordningen som er varslet bør også legge til rette for at innspillinger og utgivelser kan fortsette i de kommende månedene. Studioinnspillinger og utgivelser kan gjennomføres nesten helt uavhengig av eventuelle pågående smittevernstiltak. Slik bruk av midler vil derfor være svært effektivt i denne usikre perioden der smittetrykket nærmest spretter opp og ned fra dag til dag – noe som gjør det nær sagt umulig å planlegge kulturarrangement der man samler større menneskemengder – uavhengig av hvor gode støtteordningene er.

En slik innretning vil kunne gi musikkbransjen et trygt bein å stå på i de kommende månedene. I tillegg vil det bidra til å skape varige verdier som gjør at musikkbransjen i Norge kommer bedre rustet ut av krisen enn da vi gikk inn i den. Musikken overlever alt – og den beste måten å trygge den på er å spille den inn og gi den ut. Tapet av konserter i 2020 har vært formidabelt. Men la oss ikke glemme at evig eies kun det teipte!

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Terje Boye Hansen er død

Terje Boye Hansen er død

Dirigent Terje Boye Hansen sovnet stille inn om morgenen onsdag 5. november etter lengre tids kreftsykdom.

Et sonisk postkort av Oslo

Et sonisk postkort av Oslo

Trikken, måkeskrikene og pulsen fra Oslos gater danner grunnlaget for Sound of the City, som viser hvordan vi kan knytte en relasjon til en by med ørene.

Bugges boikott

Bugges boikott

Verdens kriger og konflikter setter både offisiell og personlig kulturboikott på agendaen. Ballade møtte den bereiste jazzpianisten Bugge Wesseltoft til en prat om dette – i Tyrkia.

Ballade video: Knask eller knep

Ballade video: Knask eller knep

Vi banker på dørene med Seigmen, Jørgen Nordeng med Torgeir Waldemar, Nonne x 2, Nothing Personal x 2, MIIA og Gothminister.

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen

Ragnhild Godal ny sjef for Hilmarfestivalen

– Hilmarfestivalen beveger seg i spenningsfeltet mellom arv og fornyelse, kan det bli bedre?

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive

Heim i Oslo World: – Ringverknadane er ganske massive

– Du er avhengig av eit sterkt kulturliv i landet du bur i for å ha eit godt liv. Gjennom 20 år har Alexandra Archetti Stølen gjort sitt for akkurat det – i Oslo World.

Se alle saker
Konserttips Oslo
Serier
Video
Radio