FONO: Evig eies kun det teipte
INNLEGG: FONO vil at det settes av mer midler direkte øremerket produksjon, innspilling og formidling av musikk gjennom økning av publiseringsstøtten for musikkinnspillinger hos Kulturrådet, skriver styreleder Larry Bringsjord.
Av Larry Bringsjord, styreleder i FONO – interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper
Rett på sak: Å stimulere norsk musikkliv kan nå gjøres ved å sørge for nye innspillinger av musikk samt utgivelse og markedsføring av musikken i inn og utland. Dette vil skape varige verdier og inntekter for artister, opphavere og plateselskaper, management og booking.
I kulturbudsjettet heter det:
Blikket må rettes fremover. Som samfunn vet vi ikke når verden blir «normal» igjen, ei heller om den blir det. Derfor ønsker regjeringen å se dette som en mulighet til å peke ut en retning. Ikke for å instruere, men for å inspirere.
Mye av midlene som nå strømmer inn i bransjen har preg av å være kompensasjon/erstatning. Betaling for noe det ikke ble noe av. Det er vel og bra, men nå bør vi komme videre.
Våre plateselskaper utvikler og utgir mange unge talenter som skaper musikalsk mangfold i alle sjangre. Innspillingene blir gjort i hele Norge.
Det er viktig å huske at bunnplanken i all norsk musikkbransje er produksjon, innspilling og formidling av musikk. For at bransjen skal komme videre trengs det penger til produksjon av nye låter, nye hits, nye verk, nye klassikere. På det området har det så langt ikke kommet friske midler.
Nå har artistene og plateselskapene tid til å produsere, spille inn og gi ut ny musikk – slik at konsertpublikummet og andre viktige brukere som tv, film og spill kan tilbys det ypperste av norsk musikk når koronakrisen på et eller annet tidspunkt slipper taket.
FONO ønsker er derfor at det settes av mer midler direkte øremerket produksjon, innspilling og formidling av musikk. Det bør gjøres ved å øke publiseringsstøtten for musikkinnspillinger hos Kulturrådet.
Den nye stimuleringsordningen som er varslet bør også legge til rette for at innspillinger og utgivelser kan fortsette i de kommende månedene. Studioinnspillinger og utgivelser kan gjennomføres nesten helt uavhengig av eventuelle pågående smittevernstiltak. Slik bruk av midler vil derfor være svært effektivt i denne usikre perioden der smittetrykket nærmest spretter opp og ned fra dag til dag – noe som gjør det nær sagt umulig å planlegge kulturarrangement der man samler større menneskemengder – uavhengig av hvor gode støtteordningene er.
En slik innretning vil kunne gi musikkbransjen et trygt bein å stå på i de kommende månedene. I tillegg vil det bidra til å skape varige verdier som gjør at musikkbransjen i Norge kommer bedre rustet ut av krisen enn da vi gikk inn i den. Musikken overlever alt – og den beste måten å trygge den på er å spille den inn og gi den ut. Tapet av konserter i 2020 har vært formidabelt. Men la oss ikke glemme at evig eies kun det teipte!
Ledige stillinger
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Tenortrombonist
Forsvarets musikkSøknadsfrist:20/12/2024
Nestgruppeleder bratsj
Kilden teater og konserthusSøknadsfrist:16/12/2024