Odin Staveland (Foto: Kim Edgar Bachel)

Odin Staveland: Historien om O

Odin Staveland er ute med en original og leken pop-plate. Den er oppkalt etter jazzfestivalen i hjembyen, men med en liten twist. Akkurat som musikken hans har det.

Kalender

Odd René Andersen med band på Hankø

04/12/2020 Kl. 21.00

Viken

Rikke Normann på Hankø

05/12/2020 Kl. 21.00

Viken

Kim, alle klokker

06/12/2020 Kl. 18.00

Oslo

Kreativt Mandagsmøte

07/12/2020 Kl. 14.00

Vestland

Vi treffer Odin Staveland på en hyggelig kafé på Torshov i Oslo, rett før han skal videre til en spillejobb med forfatter Kjartan Fløgstad. Her medvirker også Tom Stalsberg, som har skrevet den fine omslagsteksten til Sillajass. Steinar Raknes stiller med bass og vokal, mens Odin Staveland bidrar med trommer og vokal.

Sillajass ligger nå på bordet foran oss, akkurat som den imponerende hatten Odin Staveland har begynt å gjøre til sitt varemerke. Musikken er både hektende og interessant, og samtidig nokså skakk og nedstrippet, full av snurrige minimalistiske detaljer. Litt som Tom Waits på diskoteket, kanskje. Selv har Staveland kalt deler av verket for «musikalsk nattklubbpoesi».

– Jeg skal nå lage videoer til alle låtene på Sillajass frem til jul. Det blir et skikkelig race, men jeg må ha litt press for å få ting gjort. Det er jeg og en veldig dyktig fotograf som heter Kim Edgar Bachel. Vi leter opp bra lokasjoner, og bruker bare naturlig lys, så det er litt dogme-aktig. Danseren Tomos Young er heldigvis også med i noen av videoene med sine elegante bevegelser og koreografi.

Se Odin Stavelands musikkvideo til «Blå øyner» her:

LES OMTALE av «Blå øyner» og mini-intervju med Odin Staveland i den faste spalten vår, Ballade video.

Odin Staveland spiller trommer, piano, synth og synger, i tillegg til å skrive underfundige, men fengende låter og tekster. Mange kjenner ham nok fra Haugesundsbandet Vamp, der også hans far, Øyvind Staveland, har en sentral rolle. Men Sillajass er noe helt eget og egenartet, og var opprinnelig et bestillingsverk til festivalen i fjor. Som vinylplate fyller den fire platesider, og inneholder mer musikk enn i strømmeutgaven.
– Det er vel mange som kjenner meg mest fra Vamp, og som kanskje tror de vet hvor de har meg. Haugesund er kanskje mest kjent for poeten Kolbjørn Falkeid, men er vel egentlig ikke noen veldig poetisk by. Vi har jo jazzparader, men er stive som stokker, helt til alkoholen gjør sitt.

Sillajass spinner videre på Odins kritikerroste bestillingsverk for Sildajazz i 2019, som musikeren Thomas Dahl omtalte som en «mørk messe». Andre musikere på platen er Chris Holm, Kjetil Møster, Håvard Funderud, Are Ovesen, Aksel Ø. Røed, Øystein Braut og Kjetil Dalland. Den er spilt inn i det lokale studioet ABC.
– Det er Kjetil Ulland som har mikset, mens mastringen er gjort av Emily Lazar, som også rattet lyden på Colours-albumet til Beck. Dette skal være organisk musikk som tåler å gå i rødt. Det er ganske eksperimentelt, men med innslag av både pop og jazz. Tekstene tar utgangspunkt i Haugesund, byen og festivalen. Og så forteller de historien om en ung mann som heter O, men som likevel ikke er meg.

Egentlig var det kanskje fotballspiller han skulle bli. Han fikk til og med stipend for å dra til USA og spille college-fotball. Men så endte det med musikk, likevel, selv om han kanskje ikke var den beste eleven på musikklinjen.
– Jeg gikk nok litt demonstrativt rundt i joggedress, og syntes det var ganske stive greier. Men du må ha et håndverk i bunnen, sammen med troen på at det du lager har verdi. Da får du heller bare leve med at folk forlater salen, fordi det ikke var det de ventet seg. Egentlig er det bare positivt, fordi det viser at du har klart å være tydelig.

Han var snaut 20 år, da han skrev fire låter til Vamp-platen Siste stikk, som i 2005 ble deres største suksess til da. Året før hadde han også skrevet musikk til filmen ”Ikke naken” med sin far. Ti år senere kom det første soloalbumet, Mellom husene, som kom ut på Universal. Også det var et eksperimentelt og søkende album, som VG begeistret beskrev som en kultplate.

I ukene fremover skal Odin Staveland som nevnt jobbe med nye videoer, som vi helt sikkert kommer til å presentere i vår faste fredagsspalte Ballade video. Han er nå på TBC Records, som eies av veteranene Jarle Savio, Erik Brataas og Trond Tornes, og ser ut til å trives godt med det. Slagordet deres burde i hvert fall passe ham bra: We release music we like.

– Dette med videoene er jo rent dugnadsarbeid av to fyrer som liker å bruke sjukt mye tid på sånt som dette. Og så var dette med dogme-prinsippet, da: Om det ikke regner den dagen vi skal filme, om ikke lyset faller inn slik vi vil, må vi jo bare utsette. Vi vil uansett at musikken og videoene skal opphøye hverandre, men også fungere uavhengig av hverandre. Alle elementene må spille ball med hverandre.

– Jeg ser forresten mye film, spesielt på MUBI, som viser masse smale filmer man kanskje ellers ikke hadde fått med seg. Og så leser jeg mye bøker, romaner og dikt. Egentlig tror jeg at Sillajass-historien hadde gjort seg godt som tegneserie. Det hadde vært gøy å prøve ut det formatet også.

I den kommende måneden skal Odin Staveland også gjøre det nye materialet live. Det blir først en konsert med kvartett på BlygeHarry i Stavanger, den 18. november. Så utvides ensemblet til en oktett, som skal opptre følgende steder: ABClive, Etne (utsolgt, 20. november), Garasjebryggeriet, Haugesund (21. november) og Salt i Oslo, 25. november.

For å kommentere her må du ha en Facebook-konto. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du sende oss en e-post.

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev