Stillbilde fra Mayhems video "Falsified and Hated", fra det siste albumet, "Daemon" (Foto: Johan Bååth)

Mayhem: Alltid framover

Mayhem ga nylig ut plata «Daemon», til svært gode kritikker. Ballade har intervjuet gitarist Morten Bergeton «Teloch» Iversen om plata, om «Lords of Chaos» og om Metallica på Jessheim.

Kalender

Ballades journalist møtte Morten Bergeton ‘Teloch’ Iversen fra det norske black metal-bandet Mayhem til en prat om hvordan platen fikk sitt musikalske preg og om reaksjonene til å få bandets forhistorie satt til spillefilmen Lords of Chaos.

Mayhem (Foto: Ester Segarra)

Mayhem har eksistert i over tretti år. Det er et under med tanke på bandets forhistorie, som inkluderer selvmordet til frontmannen Per Yngve Ohlin og drapet på gitaristen Øystein Aarseth. Denne delen av bandets historie har igjen blitt foreviget i filmen Lords of Chaos, som ble lansert i mars i år. Til glede for noen, og til pinsel for den etablerte fansen av Mayhem.

Selv om enkelte debatterer om Mayhem er et black metal-band, er det få som betviler bandets innflytelse på sub-sjangeren, spesielt med tanke på statusen som albumet De Mysteriis Dom Sathanas har. Black metal er støpt i tradisjoner, og kravet fra fansen er at musikken skal fange den rette atmosfæren og ha den rette følelsen.

Stillbilde fra Mayhems video «Of Worms and Ruins», fra det nyeste albumet, «Daemon» (Foto: Costin Chiroeanu)

Det å se framover er noe som ofte knyttes til Mayhem, og ordene har også kommet fra enkelte av bandmedlemmene selv i intervjuer. Hvordan er det å forholde seg til dette når forventningene fra tilhengerne er så store?
– Det er litt vanskelig, siden det er så mange fans som liker det gamle, så må man alltid se litt tilbake, begynner Morten Bergeton Iversen, – men det gjøres samtidig mens vi finner en ny vri på det. Nå er vi jo rimelig old school, samtidig som det som kommer ut nå ikke har blitt gitt ut før.

Før platen Daemon ble utgitt kunne man lese at utgangspunktet for bandet var at de skulle drite i temaer på den kommende platen, og at de ifølge deres eget presseskriv ikke nødvendigvis var hundre prosent tro mot dette. Hva skjedde?
– Det begynte med at Daniele Valeriani, han som skulle designe coveret, skulle få noe inspirasjon til coveret vi ville ha. På det tidspunktet hadde vi ingen låter. Vi visste ikke hva vi skulle gjøre, og han måtte begynne å lage noe. Da han kom med det som ble coveret og andre greier om demoner, så ble vi inspirert. Da skrev vi ganske mange tekster om demoner. Forskjellige mytologiske demoner og personlige demoner.
– Det ble en temaskive åkke som.


Musikkvideoen til låta «Falsified and Hated» fra Daemon. Videoen ble sluppet 25. oktober, og er laget av Johan Bååth.

Bandets egenart
Selv om Mayhem kan knyttes til black metal, så betyr det ikke at de er bundet på hender og føtter hva gjelder musikalsk kreativitet og uttrykk. Tidlig på albumet viser de hvor flinke de er til å bryte opp, hvor de lar bass og trommer stå ganske nakent før resten av bandet stemmer i.

Dette skjer selv på en ganske typisk Mayhem-låt som «Bad Blood», og her blir låtens slutt spritet opp med en gitarsolo. Noe man ikke akkurat er bortskjemt med når det gjelder Mayhem. Siden dette skjer såpass tidlig på platen, er dette et forsøk på å fucke med hodene våre?
– Nei, egentlig ikke. Hele målet var å lage det enkelt som faen, og hver gang ble det litt for komplisert, lyder det muntert fra Iversen.
– Vi ville også gjøre det interessant nok for oss å spille, så vi la inn noen rare takter og andre rare ting innimellom for å krydre det litt. Det var ikke for å fucke med hodene til folk. Kanskje vi gjør det av oss selv uten å vite om det. Det ligger liksom i blodet.

– Det er mulig jeg tar feil her, men jeg tror ikke jeg har hørt noen gitarsolo fra Mayhem tidligere. Hvordan kom den med?
– På De Mysteriis Dom Sathanas så er det jo to soloer, på «Freezing Moon» og «Life Eternal». Med Charles Hedger så har vi en gitarist som er ordentlig flink til å spille soloer. Jeg suger på det.

– Så lenge det passer til låten, så kommer det med?
– Ja, og han er en såpass dyktig gitarist at det er greit å vise hva han kan.

LES OGSÅ: Ballade Video, med Mayhems musikkvideo «Falsified and Hated» og omtale

Det største særpreget til Mayhem er vokalen til Attila Csihar. Den følger bandet som et instrument, og kan gå ned til guttural hvisking, men også bryte ut i opera. Hvordan samarbeider bandet med Attila, når stemmen hans skal festes til musikken?
– Han er jo sinnssykt eksperimentell. Det tar noen runder før – jeg vil si – han får lov til å gjøre det han har lyst til, og før han lander noe vi er komfortable med. Ofte sliter han med å finne hva han skal gjøre. Han vil ikke høres ut som andre heller, så han har alltid en jobb foran seg.
– Denne gangen var det også noen runder, men han gjorde det alene med de som tok opp økten. Det var produsenten som pusha han til å gjøre alle de rare tingene.

Arven fra De Mysteriis Dom Sathanas
De siste årene har Mayhem vært opptatt med å turnere med De Mysteriis Dom Sathanas og spille den i sin helhet for fans over hele verden. Innen black metals kanon har albumet ikonisk status, og det skyldes ikke bare musikken på platen. Foruten at det skulle bli det siste albumet som Øystein Aarseth spilte på, så var det også det første som Attila Csihar sang på. Det hadde også Snorre Ruch fra Thorns på gitar og Varg Vikernes på bass.

– Det har vært skikkelig fett. Det var den skiva som fikk meg inn i Mayhem, og nå står jeg og spiller den live med dem. Det var en stor suksess, det der, og det holdt på i to år. Det er noe spesielt med den skiva der. Vi greide å fremføre den ganske likt opp mot originalen også.

– Hvordan er forholdet ditt til den platen nå?
– Jeg blir aldri lei av den. Skjønt, jeg hører ikke lenger på den, men jeg blir egentlig aldri lei av å spille låtene. Alt det jaget med å spille det perfekte; det er alltid noe galt som skjer. Noen ganger sitter det, og andre ganger gjør det ikke det. Du føler alltid at du må skjerpe deg neste gang og prøve å få gjort det ordentlig, forklarer Iversen.

– Siden dere turnerte såpass lenge med den platen, påvirket den også hvordan låtene på Daemon høres ut?
– Vi tror jo egentlig ikke det selv, men jeg hører jo at det er mange som sier at det er en likhet der. Det var aldri planen eller målet å bli inspirert av den. Som jeg har sagt tidligere, så ville vi bare gjøre det enkelt for oss selv, slik at det gikk litt raskere enn vanlig.


Musikkvideoen til «Of Worms and Ruins» fra albumet Daemon. Videoen er laget av Costin Chiroeanu.

Selv uten å ha noen forkunnskaper om tematikken på deres nye album, så kan musikken fortone seg som en sonisk reise. Hvis man ser det i sammenheng med et spektakulært sceneshow, så begynner man å lure på om Mayhem tenker filmatisk når musikken skapes?
– Jeg pleier å gjøre det. De andre synes jeg er helt sinnssyk i hodet som gjør det. Jeg har egentlig begrenset meg litt på det, fordi de andre greier ikke helt å se det for seg når jeg kommer med planer for låtene og hvordan tingene på scenen skal være. Vi tenker alltid litt på det.

– Men rent musikalsk?
– Jeg tror det er en ting jeg alltid har gjort uten at det har vært noe mål fra meg. Jeg har alltid gjort det sånn med alt jeg lager. Det gjelder metal og alt annet jeg gjør.

LES OGSÅ: Ballade Video, med musikkvideoen til og omtale av «Of Worms and Ruins» fra Daemon

Lords of Chaos
Vinteren 2019 kom filmen Lords of Chaos ut. Filmen handler om de første årene til Mayhem, og tar for seg alle kontroversene i all sin gys og ender med drapet på Øystein Aarseth. Filmen har vært et yndet hatobjekt for flere medlemmer i bandet, men også blant metalfans. Samtidig har filmen høstet ganske god kritikk fra kulturjournalister og kinogjengere. Filmen tar opp en side av bandet som Morten Bergeton Iversen ikke har opplevd selv. Hva synes han om filmen?

– Jeg er utrolig lei av de greiene. Jeg har hørt alle de historiene da jeg ble kjent med bandet i 2008 eller noe. Og det er de samme jævla historiene hele tiden, så kommer det en film i tillegg. Jeg har ikke sett den, for å si det sånn.

– Personlig så er jeg overrasket over at det ikke har blitt gjort film av det før. Det er jo mildt sagt en unik historie.
– Enig i det. Det tok jævlig lang tid før den kom. Folk har kanskje vært redde for å ta i det. Redde for det norske black metal-miljøet. Det er kult å se at den har skapt en del nye fans, da. Det er jo artig å se.

Før filmen i det hele tatt var lansert, kom musikkvideoen til Metallica-låten «ManUNkind» ut. I videoen har Mayhem-konserten på Jessheim i 1990 blitt gjenskapt.

– Hvordan reagerte dere da verdens største metalband brukte dere i en musikkvideo?
– Ja, da visste vi ikke helt hvordan vi skulle reagere, faktisk. Det var jævlig sprøtt. Først så var det ‘jævla tjuver!’ De har jo tatt liveopptaket av Jessheim-giggen til Mayhem eller noe. De har kopiert de greiene med klær, utstyr og alt. Så først tenkte vi ‘jævla tjuvradder’. Men så kom vi på at vi har jo stjålet hele Metallica-logoen, så kanskje vi bare skal holde kjeft.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo