I tillegg til disse to større beløpene til Haugland og Grenager, mottok Risto Holpainen i Oslo og Christain Jaksjø i Ås etableringsstipend på 20 000 kroner. Det ble videre delt ut materialstipend til Karsten Brustad (Greåker), Kyrre Sassebo Haaland (Oslo), Bjørn Bolstad Skjelbred (Oslo), Jørgen Knudsen (Bergen) og Jøran Rudi (oslo) på henholdsvis 30 000, 20 000, 20 000, 15 000 og 2000 kroner.
Komponister som kan glede seg over ettårige reisestipend – i en størrelsesorden på 15 000 til 10 000 kroner – er Jon Balke (Oslo), Kjell Flem (Ålesund), Ida Helene Heidel (Nesoddtangen), Bjørn H. Kruse (Oslo), Terje Bjørn Lerstad (Oslo), Jostein Stalheim (Fana) og Knut Olaf Sunde (Sverige).
Såkalte vikarstipend er delt ut til Jøran Rudi (Oslo) og Lasse Thoresen (Oslo), og pålyder henholdsvis 50 000 og 40 000 kroner.
Folkemusikken
Kantele-spilleren og kvederen Sinikka Langeland fra Grue mottar heretter statens garantiintekt, og er en av i alt 529 norske kunstnere som per i dag omfattes av denne ordningen. Folkemusikeren Jens A. Myro fra Ål er ellers på årets liste over mottagere av stipend for eldre fortjente kunstnere.
Kvederen Elin Pehrson Grytting (Sandane) har mottatt toårig arbeidsstipend på 148 000 kroner. Hardingfele-spilleren Åse Teigland i Oslo har på samme måte fått arbeidsstipend for Yngre Kunstnere, som også er på 148 000.
Flere folkemusikere og folkedansere har dessuten mottatt reise- og studiestipend, der hardingfelespiller Vidar Lande (Jessheim), gammelinstrument-spesialist Geir Egil Larsen (Verdal), danser Martin Myhr (Torpo) og sanger Kjersti Wiik (Isdalstø) har mottatt ettårige stipend på mellom 13 200 og 33 400 kroner. Sinikka Langeland, som nå altså kan glede seg over garantiinntekt, har også mottatt denne type stipend – i hennes tilfelle 23 200 kroner.
I tillegg har Eli Storbekken også mottatt et toårig arbeidsstipend som faglitterær forfatter – pålydende kroner 148 000.
En komplett oversikt over øvrige, musikkrelaterte arbeidsstipend, reise- og studiestipend, samt etablerings-, material- og vikarstipend, finner du [link id=57111 title=»her»], eller ved å trykke på artkkellenken nedenfor.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.