Spellemannprisen - harpe

Spellemannpris uten samtidsmusikk

Spellemannprisen skal deles ut i Oslo Spektrum 2. mars. Årets arrangement finner sted uten noen nominerte i klassen for samtidsmusikk. Begrunnelsen fra Spellemannkomiteen er at det påmeldes for få fonogrammer innen samtidsmusikkgenren – samtidig som man har en egen pris for «dance/hip hop», der det i år er påmeldt 16 plater. Antall utgitte plater med samtidsmusikk er antagelig det dobbelte av dette, og det meldes vanligvis på rundt ti utgivelser.

Kalender

Gammal Maiden med Egil Hegerberg

05/12/2024 Kl. 19:00

Oslo

Lunsj med kultur – Operettelunsj

06/12/2024 Kl. 12:00

Oslo

Lørdagsopera

07/12/2024 Kl. 1400

Oslo

— Det eneste argumentet for den nye ordningen, der prisen i samtidsmusikk-kategorien heretter bare skal deles ut hvert andre år, er at det påmeldes så få fonogrammer, sier Karene Lyngholm, som er prosjektansvarlig for Spellemannprisen. – Hvert år vurderer komiteen om det er så få påmeldte i en kategori at de simpelthen skal strykes. Dette har gjentatte ganger vært tilfelle med samtidsmusiken, som derfor ikke ble noen egen kategori i år. Det er komiteens mening at en vurdering hvert andre år både vil føre til økt konkurranse mellom flere navn, samt gi et større helhetsbilde av kategorien.

I komiteen for Spellmann 2000 har Rune Hagberg (formann), Terje Engen, Charlo Halvorsen, Ivar Ragne Jenssen, Ole Edvard Reitan, Jon Ola Sand og Kristian Aartun sittet, mens sekretariatet har bestått av Karene Lyngholm og Sæmund Fiskvik.

— Jeg bør vel vokte mine ord her, sier Terje Engen, som er en av FONOs to representanter i Spellemannpriskomiteen. – Jeg sitter tross alt i et demokratisk forum, der flertallet bestemmer. Prinsipielt har jeg ikke noe imot at man ser på kategoriene fra år til år, og vurderer både antall fonogrammer som påmeldes og sammenslåinger av genre. På det mer personlige plan synes jeg nok at man burde hensynta smalere ting, samtidig som man bør tilstrebe å finne en rimelig balanse.

Engen legger likevel ikke skjul på at Spellemannprisen bærer stadig større preg av å være et TV-show.

— Nei, det blir vel klarere for hvert år. Den generelle utviklingen av samfunnet går jo også i en stadig mer tabloidisert retning, der dagspressen forlengst er i ferd med å bli rene ukeblader. Både plateindustrien og mediene generelt bruker stadig mer av kapasiteten sin på å lansere nonsens popmusikk, bare for å nå ut til de yngste konsumentene. Det er turbokapitalisme på det verste.

På spørsmål fra Ballade røper Engen at også blandingen av ”dance”- og ”hip hop”-begrepene førte til en større debatt i Spellemannkomiteen.

— Det ble en kjempediskusjon, ja. Jeg skjønner godt at mange hip hop-artister ikke føler seg vel med en slik kategorisering. Personlig føler jeg at pop- og dance-scenen har mye mer til felles.

FONO-formann Larry Bringsjord beklager at samtidsmusikken nå er fjernet som en årlig kategori i Spellemannsammenheng.

— Så lenge det lages såpass mange innspillinger av samtidsmusikk, bør de selvfølgelig være representert. Jeg synes kort og godt at dette var en unødvendig avgjørelse, og skjønner ikke vitsen. Jeg er heller ikke spesielt glad for todelingen som arrangementet har fått.

FONO, som representerer alle de ledende norske plateselskapene for samtidsmusikk, støtter ikke Spellemannprisen direkte med penger, men opererer med en økonomisk underskuddsgaranti for arrangementet.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.
Konserttips Oslo